Maak je eigen ontbijtkoek!

Ontbijtkoek. De reguliere fabrikanten willen je maar wat graag doen geloven dat het óf een ontbijtproduct is, óf een verantwoord tussendoortje. Helaas klopt dat niet. Het is vooral een bom suiker, niet iets om blij van te worden. Gelukkig maak je zelf net zo makkelijk een ontbijtkoek die zelfs nog lekkerder is dan die plakkerige zooi uit de supermarkt!

Het originele recept voor deze ontbijtkoek vond ik op Dayenne´s Foodblog. Zij gebruikt honing in haar recept. En juist dat is niet zo verstandig, iets waar ik na 2 ontbijtkoeken achter kwam. Honing verhitten doodt niet alleen de heilzame enzymen, er komen zelfs schadelijke stoffen bij vrij. Zowel de oerwetenschap (Ayurveda) als de huidige wetenschap zijn tot die conclusie gekomen (zie dit artikel). Niet doen dus. Honing is geweldig als je het rauw gebruikt, maar verhitten kan meer kwaad dan goed doen.

Ik heb het recept dus aangepast naar mijn eigen wensen. Ik heb gekozen om de honing te vervangen door, jawel, kokosbloesemsuiker. Ik geef toe, het is suiker. Maar dan wel een ongeraffineerde vorm die alle goede voedingsstoffen nog bevat. Daarom vind ik het oké om te gebruiken, mits niet overdadig uiteraard. Wanneer het gros van je voeding geen toegevoegd suiker bevat, mag er best af en toe een plakje van deze ontbijtkoek in. Benieuwd naar het recept? Komt ie!

Ingrediënten:

  • 80 gram kokosmeel
  • 50 gram kokosbloesemsuiker
  • 1 eetlepel kaneelpoeder
  • 1 eetlepel koekkruiden
  • 1 theelepel zuiveringszout
  •  4 eieren
  • 250 ml (plantaardige) melk
  • 2 eetlepels ahorn- of agavesiroop

Bereiding:

  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Meng de kokosmeel, kokosbloesemsuiker, kaneel, koekkruiden en zuiveringszout in een kom. Roer goed, prak eventueel de klontjes fijn met een vork.
  • Mix de eieren, melk en siroop met een garde of handmixer in een grotere kom. Klop lekker schuimig op, dan rijst de ontbijtkoek straks goed.
  • Blijf mixen en doe beetje voor beetje het mengsel van de droge ingrediënten erbij. Je zult nu zien dat het beslag steeds dikker wordt: dit komt doordat de kokosmeel het vocht steeds meer opneemt. Na een aantal minuten mixen is je beslag klaar.
  • Giet het beslag in een ingevette cakevorm. Het is slim om onderin een stukje bakpapier te leggen zodat de ontbijtkoek straks goed loskomt. De eerste keer deed ik het zonder en had ik een twee-lagen-koek 😀
  • Bak de ontbijtkoek ongeveer 45 minuten in de voorverwarmde oven. Laat afkoelen en geniet!

Het resultaat is een zachte en smeuïge, maar toch stevige ontbijtkoek die heerlijk smaakt. En: deze ontbijtkoek plakt niet aan je gebit! Groot voordeel als je het mij vraagt. Ik was alleen niet zo snugger om het resultaat op de foto te zetten, dus die moet ik jullie schuldig blijven. Maar hij was erg mooi hoor, jullie mogen me op mijn blauwe ogen geloven! 😉

Eet smakelijk!

Blijf op hoogte van nieuwe posts en volg Duurzame Dinkies op Facebook!

6 gedachten over “Maak je eigen ontbijtkoek!

  1. Galina

    Oh ik erger me zo aan de ‘verantwoorde tussendoortjes’ vol suiker. Ik vond peperkoek vroeger zó lekker, met wat margarine erover, want boter zou onwijs ongezond zijn. Eet het nu al jaren niet meer, vanwege al die suikers en margarine heb ik ook al nooit in huis. Hoe je kunt veranderen als je een beetje onderzoek doet 😉 Erg leuk recept! Zelf ben ik een die hard yacon fan voor wat betreft het vervangen van suiker, dus die zou bij mij erin gaan.

    Liked by 1 persoon

      1. Galina

        Ik koop het bij Pacae. Ik heb de eigenaar eens ontmoet op een beurs toen ik pas net mijn eerste stapjes richting gezondere keuzes ging zetten. Hij vertelde me erover, maar ik nam het allemaal met een korreltje zout natuurlijk, want ik dacht dat het verkooppraatjes waren. Achteraf bleek dat hij me 100% de waarheid had verteld en inmiddels ben ik net zo een Tell Sell verkoper voor wat betreft yacon. Pacae verkoopt het in glazen potten en het product is biologisch. Het is écht lekker, net karamel. Ik heb er een heel artikel aan gewijd, kun je ff opzoeken bij me.

        Liked by 1 persoon

    1. Kaat Nijs

      hey Galina , waar kan ik dat lezen bij jou? kan je me de site doorgeven? ik kom telkens weer thuis met suikervervanger en bots dan weer op artikels dat ze even ongezond zijn dan gewone suiker; kokosbloesem zou ook geraffineerd zijn, agavesiroop wordt zo ontgonnen dat het niet gezond meer voor je is en is slecht voor je bloedsuikerspiegel op lange termijn, stevia smaakt naar mijn mening chemisch… op dit moment probeer ik zoveel mogelijk suikervrij, honing van een eerlijke imker en gebruik ik dan toch maar met voorzichtigheid die agavesiroop en kokosbloesemsuiker op.

      Like

    1. Elisa Berichtauteur

      Ik bewaar het in de koelkast en een week bewaren lukt wel – maar meestal is het eerder op 😉 Invriezen kan ook prima, heb ik ook al een keer gedaan want ik maak graag voorraad voor drukke dagen 🙂

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

