Wassen zonder water (bijna dan) – de Konjac spons

Facial-Konjac-sponsIk probeer al heel lang mijn waterverbruik te verminderen, met name tijdens het douchen is daar veel winst te behalen. Ik douche minder vaak, ik douche korter – en om gas te sparen ook kouder. Dat resulteert niet alleen in milieu- en portemonneewinst, maar ook in gezondheidswinst! Mijn huid voelt prettiger en ik ben beter bestand tegen kou. Ik  blijf proberen om hier extra stapjes in te zetten – hoe behaal je een zelfde resultaat met minder verbruik van energie en water?

Tot nu toe waste ik mij met een washand bij de wasbak wanneer ik mij niet douchte. Dat werkte op zich prima. Ik had een supersnelle versie voor wanneer ik weinig tijd had (een washandje even natmaken, inzepen en klaar) en een uitgebreide versie voor een ´zo-goed-als-douche-beurt´. Dat hield in dat ik een sopje maakte in de wasbak, met wat Marseillezeep. Dat had toch een nét iets frisser eindresultaat dan de snelle methode, ik voelde me dan net zo schoon als na een douche.Curantus_Muenster_Naturkosmetik_Konjac_Sponge_Body-Sponge_GREEN_CLAY

Maar sinds kort heb ik een nóg zuinigere methode ontdekt om mijzelf superfris te krijgen. Ik gebruik geen washand, maar een Konjac spons! Nog nooit van gehoord? Dan leg ik het even uit. Konjac is een plantensoort die in staat is om veel vocht op te nemen, en daarnaast talg en vuil kan opnemen (denk aan het effect van een microvezeldoekje, maar dan natuurlijk in plaats van synthetisch). Het werkt reinigend, licht scrubbend en hydraterend. In ieder geval, dat beloven ze. Ik heb een half jaar geleden via Big Green Smile een gezichtssponsje en een lichaamsspons aangeschaft om uit te proberen. Ik was toen niet superenthousiast over het resultaat – het gezichtssponsje was niet in staat om mijn gezichtspoeder te verwijderen en de lichaamsspons werkte niet veel beter dan gewone zeep, qua frisheid. Bovendien moeten de sponsjes elke keer opdrogen (ze mogen niet in de badkamer blijven liggen), en moeten dan steeds weer natgemaakt worden voor je ze gebruikt. Wat extra gedoe dus.

Nu heb ik ze echter helemaal herontdekt als superzuinig-met-water-methode. Ik gebruik de lichaamsspons dus niet meer onder de douche, maar bij de wasbak! En wat is dat geweldig zeg, na een sponsbeurt voel ik me echt helemaal fris en fruitig. En ik gebruik – naar schatting – minder dan een liter water voor een poetsbeurt. Dat doe ik als volgt.

In de ochtend leg ik de (droge) sponsjes in een bakje, waar ik een beetje kokend water opgiet. Dit hete water is het restje dat overblijft in de waterkoker na het maken van mijn kopje thee en wordt dus niet apart gekookt. Vervolgens vul ik aan met koud water zodat het op een fijne temperatuur is. Bij de wasbak ga ik aan de slag. Ik knijp de spons goed uit voor ik ga sponzen. Ik start dan met het sponzen van mijn gezicht met het kleine sponsje en daarna pak ik mijn hele lijf van top tot teen mee met de grote spons. (Overigens doe ik mijn edele delen als enige wel met een washandje, op een of andere manier voelt het niet oké om dit met de spons te doen.) Het voordeel is dat je op deze manier niet heel nat wordt en dus ook niet koud (best fijn in een badkamer die niet meer gestookt wordt). En toch voel je je net zo fris als na een volledige douchebeurt. Ik ben fan en kan deze methode zeker aanraden als je minder water wilt gebruiken!

Enige nadelen van deze sponzen zijn de beperkte levensduur (hoe vaker je de spons gebruikt, des te sneller hij opraakt) en de prijs. Ook moet je ze zo nu en dan in kokend water leggen om te ontsmetten, dit verlengt de levensduur. Maar toch ben ik er nu heel erg blij mee, want het helpt mij in mijn streven om steeds zuiniger te zijn met water en toch schoon en fris te blijven. Sterker nog – ik voel me na een douche minder prettig dan na een Konjac-wasbeurt. Inmiddels begin ik de douche een beetje te mijden omdat ik voel dat het niet echt fijn is voor mijn lichaam. Dus de douches worden zo kort mogelijk. Driemaal winst – milieu, portemonnee, gezondheid!

Ken jij de Konjac spons al en wat is jouw ervaring ermee?

Blijf op hoogte van nieuwe posts en volg Duurzame Dinkies op Facebook!

2 gedachten over “Wassen zonder water (bijna dan) – de Konjac spons

  1. Gewoon lekker anders

    Ik kende de spons nog niet! Ik probeer ook minder te douche en in plaats daarvan bij de wasbak te wassen. Ik transpireer de laatste dagen veel in bed en dan stap ik toch maar onder de douche, ik heb nog niet helemaal het idee dat ik dan helemaal fris wordt bij de wasbak. Misschien is zon spons dan wel de uitkomst, ga er eens over nadenken

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

