Winter! Dus veel stoken?

winter-achtergrond-met-een-liefdes-hartje-in-de-sneeuwHet is even een tijdje stil geweest bij Duurzame Dinkies, dus het is de hoogste tijd voor een nieuw artikel. Achter de schermen is het erg druk geweest. Niet alleen met duurzame, maar ook met andere dinkies. Waaronder veel buitenspelen in de weken dat het mooie weer ons in de schoot geworpen werd terwijl officieel de herfst al was begonnen, veel werken in de afgelopen weken – toen het payback time was voor al die mooie dagen die we als kadootje hadden gekregen 😉 Het was bar en boos, met wind en regen. Koud was het nog steeds niet. Dat is nu wel anders! De eerste nachtvorsten zijn achter de rug, gisteren hebben we in Noord-Holland sneeuw gehad (natte, maar toch), en nu is het krap 3 graden buiten. En ondanks dat heeft de kachel nauwelijks werk te doen. Hoe ik dat voor elkaar krijg? Lees verder!

Hier in huis zijn we al een paar jaar bezig met het verminderen van ons energie- en watergebruik.  Dat dit niet alleen winst is voor het klimaat maar ook voor je portemonnee, lees je hier. Vorig jaar was de basistemperatuur in huis 18,5°C. Koud genoeg, vonden we. Dit jaar pak ik het iets anders aan, in ieder geval op de dagen dat ik alleen thuis ben (ik geloof niet dat vriendlief hier enthousiast van wordt). Het uitgangspunt is niet meer een basistemperatuur. De basis is geworden dat de kachel weinig werk heeft. Een beetje, zodat de poezen toch tegen een lauwe radiator kunnen kruipen (want zo´n softie ben ik wel). Dat werkt als volgt.
Toen we midden in de warme herfstweken zaten, stond de kachel hier permanent op 18 graden, ook ´s nachts. Branden was eigenlijk niet nodig, de kachel bleef meestal koud (sorry poekies, maar warmer dan 18° vond ik niet nodig). Toen kwam de wind en de regen; de kachel kreeg iets meer werk te doen. Niet veel, maar ´s nachts begon de kachel ook aan te slaan, dus heb ik hem terug gezet naar 17,5°. Als je dan ´s ochtends in de woonkamer komt, merk je eigenlijk het verschil niet eens. Dus waarom hoger zetten? Die halve graad kan me ook niet redden. Mijn warme wollen winter woontrui wel!

En nu is het goed fris buiten, maar niet winderig. De kachel is ´s nachts naar 17° gegaan omdat hij anders (te veel) bleef aanslaan. En ik? Ik heb mijn werkplek verhuisd naar de woonkamer (daar staat de radiator open), heb een thermo-onderbroek aangetrokken en zit heerlijk comfortabel dit stukje te typen. De katten liggen tegen de grill, maar die is niet eens warm te noemen. In deze omstandigheden is er weinig nodig om de kamer op 17° te houden.

Kortom, verander je mindset! Ga niet uit van een standaardtemperatuur maar verander je eigen ´nulpunt´. Ik geef toe, je hebt wat extra maatregelen nodig – trek verdorie warme kleren aan in plaats van een hip blousje omdat je er dan zo ´modieus´ uitziet. Verwarm jezelf, niet je huis! En vergeet ook vooral niet de woondeken om ´s avonds onder weg te kruipen op de bank. Regel 2-3 poeken op schoot (dat is hier eerder regel dan uitzondering) en je hebt nog levende kacheltjes bij je ook.

Ik kan niet wachten op de energierekening volgend jaar. (Nooit gedacht dat je die uitspraak zou lezen he? 😉 )

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

Geef een reactie

