Biologische kip direct bij de boer vandaan

Gisteren zijn we naar Lelystad gereden om onze allereerste biologische polderhoentjes op te halen bij de Polderhoenhoeve. Het is even een ritje voor ons (ruim een uur rijden), dat is niet heel duurzaam natuurlijk. Maar we combineren het met een daguitstapje (we hebben een elektrische koelbox in de auto gezet zodat de de kipjes goed koud blijven) waardoor het niet ´extra´ rijden is.
Ik wilde in eerste instantie vooral karkassen voor mijn kippenbouillon. Ik haalde die eerder bij de bioslager, maar op deze manier kan ik het combineren met andere kipdelen voor niet al te veel geld. Er zijn op deze manier geen tussenpersonen bij betrokken die ook winst moeten maken, daarom is direct bij de boer kopen meestal goedkoper. Ander voordeel is dat je ziet waar je product vandaan komt.​

Hoe werkt het bestellen van de kip?
Je bestelt de kip vóór vrijdag 13.00 uur en diezelfde dag worden ze geslacht. Zaterdag tussen 11 en 1 uur kun je de kip vervolgens ophalen en betalen (contant). Losse delen bestellen kan niet, dat is niet de filosofie van het bedrijf. Álles gebruiken. Ik heb 2 kipjes besteld als vleespakket (dan snijden ze hem uit elkaar). Je hebt dan per kip 2 filets, 2 poten, 2 vleugeltjes en het karkas. Er ligt wel wat los spul in de vriezer, ook van varken en rund, dat je ter plekke kunt kopen maar niet kunt bestellen of reserveren.Eieren hebben ze ook. Hoef je niet te bestellen staat er op de site, die hebben ze altijd. 10 voor 1,50 of 30 voor 4 euro. Helaas bleken gisteren tóch de eitjes niet beschikbaar…volgende keer beter.

Maar dan de kip zelf. Het eerste dat mij opviel is hoe groot de karkassen waren. Anderhalf keer zo groot als die van de bioslager waar ik ze eerst haalde. Dat is mooi, want dan hoeft er maar 1 per keer gebruikt te worden voor de bouillon, ik deed er steeds 2. De vleugeltjes kunnen er dan bij, daar kan ik verder toch niet heel veel mee omdat het zo weinig vlees is en je er maar een paar hebt (voorheen deed ik een poot bij de bouillon maar die krijgt een andere bestemming). Er zat ook nog best wat vlees aan de karkassen. Gunstig voor de poekies 😉 Het betekent wel dat ze een tikje onzorgvuldig snijden misschien.

Waar gebruik ik de kip voor?
Zoals gezegd: de karkassen en vleugels gaan in de bouillon. Het mooiste vlees van de karkassen en vleugels dat ik uit de bouillon vis gebruiken in de soep, of op brood met bijvoorbeeld avocado en mayonaise. Erg lekker. De reststukjes bewaren we voor de katjes die er ook erg blij mee zijn. Ik peuter echt zo veel mogelijk van de botjes af omdat ik niks wil verspillen.
De filets varieerden van 160 tot 200 gram. Voor door de nasi, gegrild op brood, gebakken bij de aardapelen of bedenk het maar. De poten ga ik kruiden en gebruik ik voor een ovenschotel met stukken ui, peen en aardappel (hutspot uit de oven noem ik dat).

En wat kostte het dan?
Dat was wel even de vraag, want ik had 2 kipjes besteld maar je weet niet hoe groot ze precies zijn. Je betaalt 6,50 per kilo, en per kip 1 euro voor het versnijden. De totaalprijs bleek 22,50 euro voor 2 kippen: 4 poten, 4 filets, 4 vleugels en 2 karkassen. Even ter vergelijking: bij de bioslager bij ons was ik al 6,50 kwijt voor 1 poot…
 
Ik ben hier echt heel erg blij mee. Ik at nauwelijks kip meer omdat de bio-kip in de supermarkt zo duur is, maar dit is een erg fijne oplossing. Omdat het toch best een blokje om is zullen we niet ineens kilo´s kip er doorheen slaan 😉 Vlees behoor je met mate te eten en alleen van dieren die een goed leven hebben gehad. Met biologisch zit je goed.
Het recept voor de kippenbouillon volgt later! Denk aan laurier, prei, ui, peen en peterselie 😉
Geef een reactie

