Hoe groen is Jemako eigenlijk?

Afgelopen weekend kwam ik bij een braderie een stand van Jemako tegen. Ha, dat is een merk dat ik verdenk van greenwashing, dus ik kon mooi mevrouw even de hemd van het lijf vragen.
Er staan flesjes met de kreet ´Eco plus´, dit klinkt geweldig maar is een compleet loze term, want niet beschermd (zoals de term biologisch wel is). Dus ik vraag naar een ecologisch certificaat. Mevrouw zegt, ja hoor, dat heeft het, het heeft een certificaat dat het in de horeca gebruikt mag worden. Subtiel probeer ik mevrouw uit te leggen dat een dergelijk certicifaat (ze wijst op logo´s die gebruikt worden in de HACCP) niet echt een garantie is voor een ecologisch product. Een ecologisch keurmerk is echter niet te vinden.
Ingrediënten zijn ook niet te vinden op de verpakking. Verdere informatie heeft mevrouw niet. Toch vreemd, als je zo duurzaam en ecologisch bent, ben je zo open als het maar kan.
Verderop in het gesprek geeft mevrouw aan zich rot te schrikken als ze ziet wat sommige horeca-gelegenheden gebruiken voor de schoonmaak, zo schadelijk voor de gezondheid. Eh, mevrouw, weet u nog wat ik zei over dat horeca-keurmerk? Snapt u nu wat ik bedoel, dat dit geen garantie is?
Niet echt. Ik ga weg terwijl mevrouw nog steeds in de waan is een supergroen product te verkopen.
En ik weet: Jemako heeft vandaag geen groene punten gescoord…

Een gedachte over “Hoe groen is Jemako eigenlijk?

  1. Sopdet

    Haha, ik durf ook van die moeilijke vragen te stellen, maar het is vaak slechts een bevestiging van wat ik al dacht. Ondertussen leer ik mijn mond houden en surf ik op het internet.

    Like

Geef een reactie

