Beautykuurtje voor je haar!

Zoals jullie weten is een shampoovrij bestaan niet altijd even makkelijk. Natuurlijk, uiteindelijk kom je in het harenwalhalla en hoef je nooit meer je haar te wassen, maar de weg ernaartoe is bezaaid met obstakels. Vandaag in mijn blog de laatste stand van zaken én een handleiding voor een beautytreatment voor je haar!

Inmiddels was ik al weer een tijdje met de combinatie Aleppozeep en appelazijn. Uiteraard niet onder de douche maar bij de wasbak om water te besparen. Tegelijkertijd ben ik ook nog steeds aan het afbouwen met de frequentie van wassen – dit maakt het wel eens lastig om de werking van de Aleppozeep te beoordelen. Want het blijft een proces waar je doorheen moet. Ik weiger inmiddels om mijn haar vaker dan 1 keer per week te wassen!
In ieder geval merk ik dat de Aleppozeep mijn haar schoonmaakt, zonder agressief te reinigen (zoals bicarbonaat) en zonder dat er veel residue achterblijft (zoals met de roggemeel). Als resultaat is mijn haar stevig, maar niet vet. Nog net niet prettig genoeg om los te laten hangen (hoewel ik dat toch nauwelijks doe, het zit alleen maar in de weg). En misschien een tikje dof, na bijna een week niet wassen. Na een dag of 4 spoel ik wel met water.

Nu had ik al vaker gelezen dat je je haar kan verzorgen met kokosolie. Daar had ik wat gemengde gevoelens bij, want dat is vet en zou ik dat wel weer uit mijn haar krijgen zonder agressieve shampoo? Maar ja, als je het nooit probeert…dus gisteren was het zo ver. De avond voor mijn wasbeurt heb ik mijn haar ingesmeerd met een mengsel van kokosolie en cacaoboter. Dit mengseltje had ik toch al staan en cacaoboter schijnt ook fijn te zijn voor huid en haar. Toen het smeerseltje erin zat werd ik er weer even aan herinnerd: o ja, zo ziet vet haar er uit…dat viel dus best mee vóór het erin ging 😉

Vanochtend heb ik het gewassen. Niet met Aleppozeep, maar met een geklutst eitje. Het maakt goed schoon en geeft tegelijkertijd extra verzorging. Ik heb nagespoeld met de bekende eetlepel appelazijn in een mok water. Zorg wel dat je éérst goed het ei eruit spoelt (met niet te warm water), anders heb je alsnog roerei in je haar zitten.

Nou, het resultaat mag er best zijn! Het haar is goed schoon geworden, alle kokosolie is eruit, en het heeft een mooie lichte glans. Het haar voelt zacht en valt mooi. Dit beautykuurtje ga ik vaker doen! Ik ga er geen wekelijks ritueel van maken, in ieder geval niet met het eitje. Want hoe fijn dat ook werkt, je ´gooit´ wel goed voedsel weg en dat wil ik gewoon niet te vaak doen. Maar voor af en toe vind ik dit een heel fijne manier om mijn uiteindelijke doel van ´nooit meer wassen´ te bereiken!

Een gedachte over “Beautykuurtje voor je haar!

  1. Annemarie

    Dag, ik gebruik ook Aleppo zeep. Ik spoel na met een flinke scheut natuurazijn in een halve liter water dat ik heel even opwarm in de waterkoker, voordat ik mijn haar ga wassen. Ik was het haar 2 maal en spoel na met het azijnwater. Het ontkalkt meteen de waterkoker en maakt het haar zacht. Ben erg tevreden.

    Like

Geef een reactie

