Haren wassen met Aleppozeep: het ei van Columbus?

Ik heb al een tijdje geen updates meer geplaatst over mijn ´haarwasavontuur´. De laatste stand van zaken wás dat ik hoteldebotel was met mijn roggemeel. Maar helaas! Na een langere periode bleek dat mijn haar toch echt niet meer goed schoon werd – mijn haarborstel zag er direct na het wassen (en schoonmaken van de borstel) alweer vies uit. Uiteindelijk was ik zo ten einde raad dat ik het tóch weer een keer met zuiveringszout heb gewassen, ook al had ik gezworen dit nooit meer te doen. Het was een noodmaatregel, en met slechts een halve eetlepel op een groot glas water. Nou, dat werkte wel weer hoor. Krakend schoon haar – maar ook ongelofelijk slap en futloos. Kortom, leuk als noodmaatregel maar ook niet meer dan dat. Daarna heb ik een paar keer gewassen met de Calendula-baby shampoo van Weleda. Het eerste dat opviel was véél haarverlies! Op zoek naar iets dat wél werkt en mijn haar in goede conditie houdt, dus!

En zo kwam ik uit bij de Aleppozeep. Ik had er al vaker over gelezen. Van hallelujah-verhalen tot ´nooit meer´. Lastig is dat, het blijft altijd een gok als je iets nieuws gaat proberen. Nu kwam er een weekje vakantie aan, en ik besloot om het hiermee te combineren. Ik wilde mijn haren pas weer wassen na thuiskomst! Een aantal dagen ervoor had ik voor de eerste keer gewassen met de Aleppozeep (nagespoeld met appelazijn, net zoals bij de bicarbonaat). Per saldo heb ik daardoor mijn haar anderhalve week niet gewassen. En dat ging best, wonderbaarlijk genoeg!

Ik waste mijn haar op donderdag. De dag van vertrek, op maandag, heb ik het uitgespoeld met alleen water. Dit heb ik herhaald op donderdag, en op zondag. Pas bij die laatste spoelbeurt had ik het idee dat het net niet goed genoeg meer hielp. Maar die eerste keer, wauw! Ik heb dit uitspoelen met water ook eens geprobeerd toen ik waste met bicarbonaat, maar dat had totaal geen zin. Het was diezelfde dag dan nog net toonbaar, maar de dag erna moest ik alsnog wassen. Dat schiet dus niet op, qua duurzaamheid. Het wordt dan wel duidelijk dat bicarbonaat echt agressief reinigt, waardoor de talgproductie net zo hard doorzet. Maar Aleppo is mild. Je voelt het ook als je je haren gewassen hebt, het ontvet je haar niet compleet, maar precies genoeg voor een mooi koppie. Je haar kan in balans komen.

Afgelopen maandag heb ik mijn haar dus voor de 2e keer gewassen met Aleppozeep. Tot nu toe bevalt dat heel goed. Je hebt er ontzettend weinig van nodig: alleen even opschuimen met water, en het schuim doe je in je haar. Naar behoefte (en afhankelijk van je haarlengte) kan je dit proces 1 of 2 keer herhalen. Je masseert het in en spoelt het uit – let op, nu gaat het wel wat stroef voelen, maar dat is niet erg! Je spoelt na met een eetlepel appelazijn in een groot glas water, en dat maakt je haar weer heerlijk zacht doordat het de laatste resten zeep oplost. En wat ook opvalt, mijn haarborstel blijft een stuk schoner dan met het roggemeel.

Kortom: tot nu toe ben ik heel blij met de Aleppozeep. Maar aangezien ik dat ook was met de roggemeel, houd ik wel een slag om de arm. Maar eens zien wat de langere termijn gaat brengen. Het is in ieder geval fijn dat ik voor nu iets heb dat werkt zonder dat ik dat agressieve zuiveringszout nodig heb.

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

7 gedachten over “Haren wassen met Aleppozeep: het ei van Columbus?

  1. Pingback: Update: je haren wassen met roggemeel | Duurzame Dinkies

  2. douwes

    Aleppozeep 16 % laulier , en abrikozenpitoliezeep zo om de 5 dagen was ik myn haren hiermee , ik wissel af , 1 keer in de week een paar dr argan olie smeer op myn hoofdhuid laat 1 nacht intrekken smorgens haar wassen, kreeg de olie gratis by de abrikozenoliezeep , het helpt ook om een filter te plaatsen by de watermeter , gekocht by woonbioloog Muntendam groetjes

    Like

  3. Gewoon lekker anders

    Ik ben de shampoo ook aan het verbannen! Ben nu vijf weken bezig met de water only methode. Tot nu toe gaat dit nog redelijk goed (ja ik heb wel flink moeten doorzetten), maar ben ook benieuwd naar wat het op de lange termijn gaat doen!
    Mocht het niet werken dan zou de aleppo zeep ook voor mij een goed alternatief zijn denk ik (of tenminste het eerste alternatief wat ik zou proberen). Ben je nog steeds bezig met aleppo zeep? Hoe bevalt het je nu?

    Op mijn blog ga ik bijhouden hoe het water only experiment voor mij werkt en ik hoop nog mensen te vinden die hetzelfde doen. Ken jij toevallig nog mensen die deze methode hebben geprobeerd? Ik zou graag ervaringen uitwisselen!
    Succes nog! Groetjes!

    Like

  4. Patrizia

    voor de eerste keer gewassen met de aleppo zeep maar geen doen met lang haar komt erg weinig schuim vanaf na dat mijn haar droog was nog vet weer gewassen nu een stuk van de zeep met een mes eraf gesneden weinig schuim

    Like

Geef een reactie

