Overpeinzingen: consuminderen (en de Gaaf Groen beurs)

schapenijsHet is een bekend en populair woord: consuminderen. Ik doe er inmiddels vrolijk aan mee, maar dit is niet altijd zo geweest. Er zijn vele manieren waarop je kan verduurzamen. Ik ben zelf begonnen met het kiezen voor biologische voeding (en verzorging) en het minderen van vlees. Daarnaast het kopen van ´groene´ kleding. Zo langzamerhand kwam het vervangen van fabrieksproducten voor zelfgemaakte producten (denk aan deo, wasmiddel en tandpasta). En ergens daartussenin, of misschien wel een beetje parallel, kwam ook het consuminderen om de hoek kijken. Niet zomaar een aankoop doen, maar jezelf even afvragen: heb ik dit nodig, of wil ik het gewoon hebben? Vandaag werd ik mij bewust van dit ontwikkelingsproces, op de Gaaf Groen beurs in de Hortus Alkmaar. Gaaf Groen is een ontzettend leuke beurs voor wie interesse heeft in een duurzame en ecologische leefstijl. Je vindt er van alles (van duurzame bodembedekkers, ecologisch tuinieren, natuurlijke zeep en oliën, sojakaarsen, sieraden, viltproducten, maar ook veel eten en drinken) en ik ben dan ook fan van het eerste uur. Als er een beurs is in Alkmaar zijn we altijd van de partij, en daardoor bleek het vandaag een mooie spiegel voor mijn koopgedrag.

Als ik terugkijk op hoe ik de eerste Gaaf Groen beurs heb meegemaakt  – en ook hoe ik me daar gedragen heb – is dat een wereld van verschil met hoe ik nu op die beurs rondwandel. Ik weet nog dat ik op die eerste beurs (in het Sportpaleis in Alkmaar, 2 jaar geleden) binnenkwam, en binnen 5 minuten mijn eerste aankoop had gedaan (een boek, een ´zonde´ die ik nog wel vaker zal begaan 😉 ). Andere aankopen van die dag: tarwegraspoeder (om eens uit te proberen), 2 schoteltjes met tekeningen van bijtjes (was voor het goede doel), tandpoeder met salie (nooit gebruikt…) en er moet nog meer geweest zijn, want ik was volgens mij toch zo´n 50 euro lichter na een paar uur.

En nu? Nu vind ik het vooral leuk om daar rond te lopen, te praten met standhouders over hun product, te inventariseren of ik in de toekomst iets kan gebruiken, visitekaartjes te vragen als dat het geval is, en te genieten van het lekkere, pure en meestal biologische eten (en drinken) dat er aangeboden wordt. Dat gebrek aan ongebreidelde koopzucht is voor de verkopers niet zo gunstig natuurlijk. Maar het helpt mij wel om te bepalen waar mijn prioriteiten liggen in het ´hebben van dingen´.

Er zijn uiteraard veel verleidingen! Zo stond er vandaag een dame uit Enkhuizen met allerlei kleuren bollen wol en breigaren, niet alleen effen kleuren maar ook veel multicolor. (Voor een goed begrip van mijn dilemma is het belangrijk te weten wat voor persoon ik ben als het om kleurtjes gaat: zet mij voor een uitstalling van ´alle kleuren van de regenboog´ en ik vlieg erop af als een ekster op een glimmende ring.) Prachtig, schitterend en nog meer dan dat. Vroeger was ik in staat om zo´n prachtige bol regenboogwol te kopen, gewoon omdat ik het mooi vind. Nu heb ik een tijdje met deze mevrouw staan praten over onder andere de herkomst van haar producten. Het heeft me wél geïnspireerd om wellicht zelf ´aan de brei´ te gaan, maar ik heb nog niks gekocht, ook niet ´voor het geval dat´. Eerst maar eens onderzoeken of ik dat echt wel wil.

Wat ik wel gekocht heb? Een blokje Aleppozeep zónder glycerine, want daar was ik naar op zoek. Verder een heerlijk stuk chocoladetaart waar ik al een maand naar uitkeek (nieuwsgierig? Check Ons Eten op Facebook!) en een paar bolletjes ijs van biologische schapenmelk. Dat is wel een verschil met 2 jaar terug! Uiteraard is deze nieuwe ´koopstijl´ ook merkbaar als er geen Gaaf Groen is. Maar vandaag werd me duidelijk hoeveel ik eigenlijk veranderd ben in de afgelopen 2 jaar. En we veranderen vrolijk verder. Wacht maar, over 10 jaar maak ik mijn eigen brandnetelkleding, maak ik mijn eigen stroom door een aggregaatfiets en eten we alleen nog maar wat we uit de natuur kunnen halen! (Nou ja, zo ongeveer dan…. 😉 )

Meer weten over Gaaf Groen? Kijk op hun website of op Facebook!

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

4 gedachten over “Overpeinzingen: consuminderen (en de Gaaf Groen beurs)

  1. Ilse

    Voor mij betekent consuminderen vooral het niet consumeren voor de kortemijnbevrediging van het kopen en het hebben. Het is bewust kopen, producten kiezen met aandacht voor je echte behoefte met oog voor maatschappij. In dit kader zou ik ook graag de verjaardagskadootjestraditie veranderen.

    Liked by 1 persoon

    1. Elisa Berichtauteur

      Dat is inderdaad een belangrijk punt dat je noemt, daar ben ik zelf ook mee bezig. Bij familie en vrienden aangeven dat je niks wilt krijgen, en anders geld zodat je er iets van kan kopen wat je écht wilt of nodig hebt. Er worden heel wat prullaria gekocht als verjaardagskadootjes….

      Like

  2. Sopdet

    Grappig einde. Het is echt wel zo. Ik merk het ook in mijn blogfeed op, wanneer producten aan bod komen hoor ik mezelf regelmatig zeggen: “Ik heb dat niet nodig.” En ik ben blij met deze tendens. Iedere stap in de goede richting is er eentje om dankbaar voor te zijn.

    Mooie blogpost, genoten van het leesmomentje.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

