Wildplukken: Japanse duizendknoop

Af en toe moet je weer eens even een zetje krijgen in de goede richting. Afgelopen week kwam ik bij het zwerfvuil rapen in een naburige gemeente de Japanse duizendknoop tegen. Tot voor kort kende ik deze plant niet. Maar op een FB-groep waar ik lid van ben kwam de duizendknoop regelmatig ter sprake als zijnde eetbaar en lekker: zodoende had ik er een aantal foto’s van gezien. Dus toen ik de plant zag staan herkende ik hem meteen! Maar ik zag ook een heleboel dorre hoge stengels die plat lagen en dacht dat het spul platgespoten was. Helaas…

Later kreeg ik op diezelfde FB-groep te horen dat dit de oude stengels van vorig jaar waren, en dat de korte stengels de jonge scheuten waren. Joepie! Toch heb ik voor de zekerheid de gemeente even gemaild of zij wellicht toch aan gifbestrijding doen. De Japanse duizendknoop is namelijk een ongewenste exoot die bijzonder hardnekkig is. Zo goed als uitroeibaar, dus er wordt soms hard tegen opgetreden (zonder al te veel succes dus).

Het mailtje is net de deur uit en aangezien het bijna weekend is, zal het nog wel even duren voor ik uitsluitsel heb. Jammer, want ik sta te popelen om hiermee aan de slag te gaan! Japanse duizendknoop smaakt namelijk ongeveer als rabarber en daar ben ik dol op. Lekker in een crumble, of gewoon als stukgekookt als compote. En er is vast nog veel meer mee te doen! Ik kan niet wachten en hou mijn ogen goed open voor andere plekken waar deze woekeraar groeit. Met het zwerfafval rapen komen we op heel wat plekken dus we kunnen de omgeving goed inventariseren 🙂

Heb jij ook wel eens Japanse duizendknoop gegeten? Heb je nog lekkere recepten? Ik hoor het graag!

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

4 gedachten over “Wildplukken: Japanse duizendknoop

    1. Elisa Berichtauteur

      Heb ik helaas nog niet, ik vond op internet ook geen geschikte. Maar als je Googlet op japanse duizendknoop zie je plenty voorbeelden!

      Like

  1. Karel Zwetsloot

    Het smaaakt als rabarber. Heel veel gelijkenis. Bevat ook oxaalzuur. Dus niet te veel van eten of net als vrroeger tijdens het koken krijt toevoegen dat het zuur bindt. Heb je ook mogelijk minder suiker nodig. Je kunt er nooit genieg van plukken wanthet is een eerste klas woekeraar. De wortelstokken lopen een meter diep onder de grond, dus even uitspitten gaat ook niet. We zullen ernog veel van horen.

    Liked by 1 persoon

  2. Frank

    Er word hier verteld dat de wortelstokken een meter onder de grond lopen.was het maar z’n feest de wortels kunnen tot wel4 meter diep zitten. Het is een mooie plant maar O z’n nare buurman

    Like

Geef een reactie

