Update: je haren wassen met roggemeel

N.B. lees ook deze latere update als je volledig op de hoogte wilt zijn!

Het is inmiddels bijna een maand geleden dat ik gestopt ben met de baking soda en gestart ben met de roggemeel om mijn haar te wassen. Tijd voor een hoe-bevalt-het-nu-update!

Om met de deur in huis te vallen: het bevalt nog steeds erg goed! Wel heb ik een paar kleine aanpassingen gedaan sinds de eerste keer, waardoor ik nu helemaal mijn ritueeltje gevonden heb.

  • Ten eerste: ik gebruik niet meer de roggemeel, maar de roggebloem. De reden hiervoor is dat het makkelijker uit mijn haar te krijgen is. Meel heeft zoveel vezeltjes (zelfs na zeven – misschien nog een beter zeefje regelen 🙂 ) dat het nauwelijks uit mijn lange haar te krijgen is. Binnenkort gaat het eraf, voor Stichting Haarwensen, en misschien pak ik dan het meel weer.
  • Ook gebruik ik meer bloem/meel dan eerst, namelijk 2 eetlepels met een goeie kop erop. Op deze manier kan ik het ruim ´inzepen´ en ik merk dat dat toch beter werkt.
  • Ik spoel na met verdunde appelazijn. Hierdoor gaan de restjes er beter uit en krijgt het meer glans. Wel lijkt het iets droger aan te voelen hierdoor, dus ik gebruik niet meer dan 1 (kleine) eetlepel op een mok water.

Zoals ik eerder al schreef was ik na de eerste wasbeurt helemaal lyrisch, zo fijn voelde mijn haar. Wat ik wel jammer vond is dat mijn haar sneller weer aan een wasbeurt toe was, in vergelijking met de baking soda. Misschien ook niet zo gek, omdat het minder agressief reinigt. In eerste instantie wilde ik na 2 dagen alweer wassen. Gelukkig is dit aan het afbouwen! Misschien ook door de ´tweaks´ die ik heb toegepast, maar nu heb ik pas na 4 dagen het gevoel dat ik misschien zou moeten wassen. Ondertussen ziet mijn haar er al een stuk beter uit. Het is zachter en het glanst weer. Enige puntje is dat mijn haar iets statischer lijkt, maar dat neem ik voor lief.

En dan is er nog een groot voordeel, iets waar ik helemaal blij mee ben. Het heeft eindelijk zin om mijn haar tussentijds met water te spoelen! Toen ik het nog waste met baking soda heb ik dit ook een paar keer geprobeerd. Het resultaat was dat het op diezelfde dag nog redelijk toonbaar was, maar de volgende dag ontkwam ik alsnog niet aan een wasbeurt. Aangezien dat weinig duurzaam is ben ik daar mee gestopt. Maar gisteren heb ik het (op dag 4) gespoeld met water, en vandaag ziet het er ook nog goed uit. Hallelujah!

Dit alles vertelt me dat mijn haar weer bezig is in balans te komen. Voor het eerst heb ik er vertrouwen in dat ik ooit, op een mooie dag, misschien wel helemaal zonder wat-dan-ook-shampoo kan! Kortom, ik ben nog helemaal blij met mijn nieuwe ritueeltje.

Blijf op hoogte van nieuwe posts en volg Duurzame Dinkies op Facebook!

16 gedachten over “Update: je haren wassen met roggemeel

  1. douwes

    by 2 bio winkels geweest , verkochten wel roggemeel de bloem niet te krygen , ik ga verder zoeken , hetzelfde verhaal met de bicarbonaat geeft na een half jaar gebruik een bosje stro …..groetjes

    Liked by 1 persoon

    1. Elisa Berichtauteur

      Hoi Douwes, de roggebloem is inderdaad lastiger te verkrijgen dan het meel. In Noord-Holland verkoopt molen De Gouden Engel (Koedijk) het. Als je gaat Googlen vind je nog wel meer adresjes, vaak bij molens. Succes!

      Like

      1. douwes

        Ik ben nog even biologisch dynamisch roggemeel gaan halen ,ziet er goed uit is behoorlyk fyn van struktuur hele fyne vezeltjes ,lykt me sterk als je dat er niet uitgespoelt krygt , van demeter ik heb toch kort en fyn haar ,vr groetjes …….en heb het goed en hou het goed !

        Liked by 1 persoon

  2. douwes

    Was bezig myn haar te wassen 1ste keer roggemeel , lekker myn hoofd in gesopt laat het even inwerken stap onder de straal lauw water , nee he stroom uitgevallen , koud Brrrrrrrrrrr , enkele uren later kon ik het goed uitspoelen , gossie wat voelt dat goed geen jeuk en trekkerig gevoel supper !!!!!!!!!!!! eindelyk na jaren zoeken het gevonden , ik geef dit door aan andere aardbewoners , ja na 1 keer kan ik dit al zeggen , ik ben al 2 jaar aan het zoeken naar goede alternatieven voor al die andere rotzooi , lichaam wassen doe ik enkel nog met water geen exeem meer , ik heb een water filter voor het hele huis van een woonbioloog uit Muntendam ook is door hem de straling van alle apparaten in huis aangepakt dus lekker geen straling meer in huis ,de poezen ook rustiger geworden ik ook , woon tussen 2 gsm masten , na al dat zoeken ben ik wel heeeel wakker geworden met alles GROETJES van een bly MENS

    Liked by 1 persoon

    1. Elisa Berichtauteur

      Jeetje Douwes had jij even pech met de stroomuitval precies als je je haar aan het wassen bent! (Hier in Egmond is de stroom net een half uurtje terug.) Maar je hebt als het ware meteen een heel uitgebreid haarmasker gehad 🙂 Fijn dat je zo enthousiast bent! En ik ben ben blij dat ik je op het goede spoor heb kunnen zetten 🙂 Je bent goed bezig zeg! Ik kan me voorstellen dat je wat extra oplossingen moet vinden zo tussen 2 gsm masten. Gelukkig wel gelukt!

      Like

    1. Elisa Berichtauteur

      Hoi Hoi :),

      nee, dat is niet aan te raden. Rogge is relatief glutenarm waardoor het niet zo deegachtig wordt. Met een ander soort bloem moet je deeg uit je haar zien te spoelen en dat is een uitdaging 🙂 Wel zou je nog kunnen denken aan rijstebloem, is glutenvrij. Maar ik zou echt niet weten of dat ook werkt als shampoo!

      Like

      1. douwes

        Dat roggemeel werkt zo goed dat ik niet verder meer kyk naar wat anders , als ik myn haren was smeer ik gelyk myn gezicht en nek ermee in ,laat het 3 min intrekken en spoel daarna de boel heeeel goed uit , lekker zacht is de bovenboel dan HA HA afz….. D

        Liked by 1 persoon

  3. Rianne

    Beste,

    Ik ben nu een aantal weken bezig met mn haar wassen met roggemeel. Hiervoor heb ik 1.5 maand mn haar gewassen met baking soda toen ging mn haar heel erg uitvallen. Maar nu ik mijn haar een aantal weken met roggemeel heb gewassen wordt dit nog niet beter. Weten jullie misschien hoe dit komt? En weten jullie eventuele tips zodat het minder word?
    Bedankt alvast!

    Mvg

    Liked by 1 persoon

    1. Elisa Berichtauteur

      Hoi Rianne,

      wat naar dat je haar zo is uitgevallen door de baking soda! Dat is best een heftige reactie. Kun je aangeven hoe je het precies gebruikt hebt en met welke dosering?
      Als je haar zo´n schok heeft gehad van de baking soda, zal het een tijd duren voor het daarvan hersteld is. Dan heb je het niet over weken, maar maanden. Als je haar erg verzwakt is zullen deze verzwakte haren ook nog gaan uitvallen.
      Geef je haar in ieder geval een goede verzorging: geef het 1 keer per week een kuurtje zoals bijvoorbeeld wat in dit artikel beschreven staat: https://duurzamedinkies.wordpress.com/2015/06/21/beautykuurtje-voor-je-haar/

      Hier reageert mijn haar erg goed op: het wordt weer zacht en het glanst.

      Haaruitval kan verder ook door stress of slechte voeding (vitaminen- en mineralentekort) komen. Extra b-vitamines en zink is aan te raden wanneer je weinig koolhydraten gebruikt.

      Succes!

      Like

  4. Rianne

    Heej elisa,

    Dankjewel voor je reactie! Ik gebruikte toen 1 eetlepel baksoda op 250 ml en daar deed ik een aantal keren mee dus ik gebruikte toen niet heel veel.
    Ik zal je tips gebruiken dankjewel!

    Like

Geef een reactie

