Spray voor vochtig toiletpapier

sprayIk weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben dol op vochtig toiletpapier. Je wordt er zo lekker fris van. Maar echt fijn voor het riool en het milieu is het natuurlijk niet. En dan heb ik het nog niet eens over de chemische stoffen die op je huid belanden. Dus wilde ik er van af, ondanks het feit dat ik het zo prettig vind in gebruik. Maar: ik ben natuurlijk op zoek gegaan naar een alternatief! En Duurzame Dinkies zou Duurzame Dinkies niet zijn, als ik niet een alternatief gevonden had.

Ik maak sinds een half jaar zelf een spray op basis van Marseillezeep en etherische oliën. Deze sproei ik op normaal toiletpapier, waardoor je zelf als het ware vochtig toiletpapier maakt. Je weet precies wat je op je huid gebruikt, én je overbelast het riool er niet mee. Wat je hiervbenodigdheden sprayoor nodig hebt:

– een (glazen) flesje van 100 ml met spraydop
– zelfgemaakte wasmiddel van Marseillezeep (zie hier voor het recept)
– etherische olliën: bv. lavendel, citroen-eucalyptus, pepermunt, tea tree
– alcohol 93%

Het maken is heel simpel. Vul het flesje voor ongeveer de helft met Marseillezeep en vul aan met water. Voeg ongeveer 40 druppels etherische olie toe van de soorten die jij lekker vindt. Ik heb vooral voor oliën gekozen die een desinfecterende werking hebben. Voeg nog 5 ml alcohol toe (een doseerpipetje kan handig zijn) en schud alles goed door. Klaar! Dit mengseltje is heerlijk tintelfris. Ik spray een paar keer op gewoon toiletpapier en gebruik het dan als vochtig toiletpapier. Hoe vaak je kunt sprayen, dus hoe vochtig je het toiletpapier kan maken hangt af van de kwaliteit van het toiletpapier, dat is een kwestie van uitproberen.

Uiteraard los je hiermee niet het gebruik van wc-papier zelf op. Dit is bepaald niet milieuvriendelijk en duurzaam. Uiteindelijk wil ik dan ook van het papieren wc-papier af en kijken hoe het bevalt om wasbaar wc-papier te gebruiken, misschien in combinatie met een waterspoeling. Voor ik daadwerkelijk die stap kan zetten is dit een mooie tussenoplossing. Een stap tegelijk, dan struikel je ook niet (hopelijk). Ik hou jullie op de hoogte!

Blijf op hoogte van nieuwe posts en volg Duurzame Dinkies op Facebook!

2 gedachten over “Spray voor vochtig toiletpapier

  1. esma sahin

    Hallo,
    ik wil graag reageren, omdat ik zie dat je toch serieus bezig bent en graag van wc papier gebruik af wil i.v.m milieu enz.
    Nou in ons cultuur gebruiken wij al eeuwen gewoon een klein bidetje (of flesje) water om alles lekker schoon te wassen. Wel veeg ik het eerst af met een beetje wc papier. Na het wassen kan je het afdrogen met een washandje of een gastendoekje. Heerlijk fris en zelfs geen zeep of dergelijke nodig. Alleen water dus.
    Ben benieuwd wat je er van vind.
    Ik hoor het graag.
    Fijne dag.

    Esma

    Like

Geef een reactie

