Je haren wassen met zeepkruid: deel eh…nee

Ik ben nu een ruime week mijn haren aan het wassen met zeepkruid. Mijn eerste ervaring lees je hier. Inmiddels ben ik wat minder enthousiast. Na de eerste wasbeurt voelde mijn haar prima, maar na een dag of 2 was ik al bijna op het punt waarop ik het moest wassen. En dat terwijl ik het 5-6 dagen kon uitzingen wanneer ik het met bicarbonaat waste. En hoe vaker je het moet wassen, des te minder duurzaam ben je bezig. En dat was nou net de bedoeling niet!

Nu weet ik dat normaal gesproken het worteldeel van het zeepkruid gebruikt wordt om mee te wassen, alleen daar kon ik niet aan komen (en volgens de website van de webshop kon het ook met de bovenste delen van het kruid). En ook heb ik minder gebruikt om het afkooksel mee te maken dan het oorspronkelijke recept (bij de 2e keer wassen wel een dubbele dosis). Maar als ik het volledige recept zou volgen zou het wassen met deze variant zeepkruid aardig prijzig worden. En dat is ook weer niet de bedoeling, we willen ook een beetje op de kosten besparen!

Nu zit ik dus met haar dat na 2 dagen al slierterig is. Het voelt niet echt heel vet, maar met bicarbonaat zat het toch beter. Ik denk dat ik het zeepkruid weer een nieuwe kans geef als ik de wortels kan vinden. Wie weet door wildplukken! Dat wordt dan ook weer een mooi artikeltje 🙂

Dus: ik denk dat ik voorlopig toch maar weer over ga op de bicarbonaat. Ik ga het zeepkruid nog wel 1 kans geven met ‘the full monty’, de volledige dosis dus. Ei en klei staan ook nog in de wachtrij, maar klei is gedoe en ei vind ik eigenlijk zonde van een goed voedingsmiddel, dus dat is ook niet voor de normale wasbeurten.

Blijf op hoogte van nieuwe posts en volg Duurzame Dinkies op Facebook!

5 gedachten over “Je haren wassen met zeepkruid: deel eh…nee

  1. Eveline

    Al eens alopsa zeep gebruikt ? Ik gebruik het zelf ook maar zo af en toe tussen door met gewoonschampoo ik krijg er een hele droge hoofdhuid van. Je doet er heel lang mee en si gemaakt van een natuurproduct olijfolie.

    Like

    1. Elisa Berichtauteur

      Ik denk dat je Aleppozeep bedoelt? Dit is redelijk te vergelijken met Marseillezeep, mijn ervaring is dat het niet echt goed ontvet, en dat heeft mijn haar wel nodig. Misschien ga ik het nog wel eens proberen!

      Like

  2. Anne De Groote

    Ik gebruik al jaren marseillezeep voor de douche, sunlight of Marseille voor m’n haar, en aleppe als m’n huid het wat moeilijk heeft.
    Zeepkruid kan ik enkel gebruiken als ik in ’t zuiden zit, daar gebruik ik het vers. Een flink handvol bloemen en stengels plukken, in bikini in de beek gaan zitten/staan, de bloemen doen schuimen door ze tss je handen stevig te wrijven, het schuim wordt wat groenig, maar je (korte) haar is er prima mee te wassen. Eerst je haar natmaken, dan schuim (de plantjes mogen ook) en wassen. Spoelen met het beekwater, en in de zon laten drogen. Geeft een fijne glans!

    Liked by 1 persoon

    1. Elisa Berichtauteur

      Hoi Anne, dat klinkt heel idyllisch 🙂 Ik heb ook Aleppo geprobeerd voor mijn haar, maar werkte toch niet fijn. Ik ben inmiddels een stuk wijzer over de do´s en dont´s wat betreft no poo, ik hoop daar binnenkort een artikel over te schrijven!

      Like

  3. Wiets

    Lees vandaag je blog voor het eerst. Leuk stukje over zeepkruid maar waarom koop je iets wat in overvloed aanwezig is in de natuur. Nu weet ik natuurlijk niet wanneer je dit experiment deed maar eventueel wachten tot de zomer had dan ook gekund. Zeepkruid vind je namelijk in overvloed op zanderig grond. Daar kan je het plukken, inclusief wortel, kost je geen cent alleen een beetje moeite.

    Like

Geef een reactie

