Natuurlijke tandverzorging

tandpoederIn de zoektocht naar duurzaam leven en minder afhankelijkheid van ´de industrie´, ging ook mijn gebitsverzorging op de schop. Om te beginnen ging de elektrische tandenborstel de deur uit – ze gingen te snel stuk en je verbruikt er onnodig elektriciteit mee. Een plastic tandenborstel is ook geen optie:elke 3 maanden een stuk afval dat niet afbreekbaar is! Ik heb de oplossing gevonden in een bamboe tandenborstel met haren van bioplastic. Ik heb die van Viventis, maar je hebt ook de Humble brush. Bijkomend voordeel is dat mijn tanden beter schoon worden! Dit kan overigens ook komen doordat ik tegenwoordig minder toegevoegd suiker in mijn voeding gebruik, sommige mensen zweren bij de elektrische tandenborstel. Maar voor mij is ook het duurzaamheidsaspect belangrijk.

En wat doe ik dan op mijn tandenborstel? Ik maak mijn tandpoeder zelf. Niet zozeer omdat ik anti-fluoride ben (ik heb wel twijfels maar heb moeite om de waarheid van de hysterie te onderscheiden), maar omdat ik zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van producenten/fabrikanten voor mijn dagelijkse huishoud- en verzorgingsproducten. Zo maak ik zelf mijn wasmiddel, deodorant en dus ook tandpoeder. Bovendien vind ik (nu) die overheersende smaak van gewone tandpasta echt smerig, het lost bijna mijn wangvlies op voor het gevoel. Door me in te lezen over de verschillende eigenschappen van de ingrediënten en lezen hoe anderen hun tandpasta of – poeder maken heb ikzelf mijn eigen recept in elkaar gesleuteld. Ik maak mijn tandpoeder als volgt:

ingredienten tandpoeder– 4 delen bentoniet klei (bevat waardevolle mineralen en neemt giftige stoffen op);
– 3 delen calcium/magnesium poeder (bestel ik via amazon.de – koraalpoeder);
– 1 deel natriumbicarbonaat (a.k.a.zuiveringszout);
– 2 delen kaneelpoeder (antibacterieel);
– 2 delen xylitol (berkenxylitol, anti-cariës én anti-erosie)

Ik doe alles bij elkaar en vijzel het tot een fijn poeder. Dit laatste is niet per se nodig – de grovere delen lossen snel genoeg op in je mond – maar ik vind het gewoon prettiger. En klaar! Iedere gebruiker krijgt zijn eigen kleine potje om je (natgemaakte) tandenborstel in te dippen. Wel zo hygiënisch. De grote pot hou ik als voorraad. Zo komt er zo min mogelijk wat en bacteriën bij het poeder waardoor het zeer lang houdbaar is (zo niet eeuwig).

Let op! Fluoride mag als stof dan een twijfelachtige reputatie hebben, de werking tegen cariës is daadwerkelijk bewezen. Voor de gemiddelde mens in de huidige consumptiemaatschappij is fluoride onmisbaar – door suikerrijk eten en graasgedrag. Wanneer je een zelfgemaakt tandpoeder gebruikt óf een andere tandpasta die geen fluoride bevat, is het van het grootste belang om ook je voedingspatroon aan te passen. Je kan prima zonder fluoride wanneer je:

a) minder/zo min mogelijk toegevoegde suiker gebruikt (zowel zelf toegevoegd als in fabrieksproducten)
b) extra vitamine D gebruikt – ik gebruik dagelijks 10 mcg extra -, dit helpt je tanden sterker te maken
c) minstens een (half) uur tussen eet- en drinkmomenten houdt (met uitzondering van ph-neutrale thee en water) – zo voorkom je tanderosie

En zo simpel kan het zijn om los te komen van wat de industrie ons voorschrijft. P.S. hebben jullie die nieuwe tandpastareclames al eens gezien? Nu is er ´suikerzuurbescherming´, wat een innovatie! Klinkt mooi, maar is niets anders dan de fluoride dan al eeuwen in de tandpasta zit. Gelukkig moeten ze het erbij vermelden omdat het anders téveel op misleiding gaat lijken 🙂

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

Geef een reactie

