Koud douchen? Welke mafkees doet dat nou?

doucheHet zou zomaar je eerste reactie kunnen zijn als het concept koud (af)douchen ter sprake komt. Waarom zou je je comfortabele warme (voor sommige mensen zelfs hete) douche opgeven? Nou, zoals je hieronder kunt lezen, zijn er een heleboel redenen voor. De confrontatie met kou kan je vele voordelen bieden. The Ice Man, Wim Hof, heeft hier zelfs een wetenschap van gemaakt, samen met onderzoekers. Lees verder voor een stukje achtergrond én mijn eerste voorzichtige stappen op dit gebied!

Om te beginnen is echte ´kou-confrontatie´ niet iets wat je zomaar even doet. Er is training voor nodig. Het is een proces dat zowel fysiek als mentaal veel van je vraagt. Ademhalingstechnieken spelen een belangrijke rol, ze zijn zelfs de eerste stap. Wim Hof zit rustig bijna 2 uur lang in een bak met ijsklontjes, maar zover hoef je niet te gaan om de voordelen te ervaren. Het koud (af)douchen noemt Wim een oefening om de échte kou-confrontatie aan te kunnen, maar voor mij is het voorlopig genoeg!

Volgens de website van Wim Hof zijn de voordelen van kou-confrontatie/koud douchen als volgt:

  • Lichaam en geest in balans brengen
  • geestelijke wil kunnen beïnvloeden
  • beter verloop bloedcirculatie
  • groter vermogen ontwaken
  • verbetering van het concentratievermogen en doelgerichtheid
  • meer vertrouwen krijgen in eigen kunnen en dit bewust ontwikkelen
  • Het bewust aansturen van het “Autonome” zenuwstelsel

Klinkt goed hè? En dan staat hier nog niet eens dat het ook een weldaad is voor je huid (hoewel dit gedeeltelijk ook met de bloedcirculatie te maken heeft). Die verbeterde bloedcirculatie zorgt er ook voor dat je minder snel last hebt van kou, of koude handen en voeten. Dat laatste klinkt echt als muziek in mijn oren, want mijn voeten veranderen regelmatig in ijsklompjes!

Ik douche al niet heel warm omdat dit beter is voor mijn huid. Dat is echter mijlenver weg van écht koud douchen en daar heb ik best even een mentale schop onder mijn kont voor nodig. Om het aan te kunnen, is een juiste ademhaling belangrijk (buikademhaling) en een focus op het eindresultaat. En juist dat eindresultaat is de motivatie om het te gaan proberen.

zak-ijsblokjes-8-kiloEn dus trok ik de stoute schoenen aan (figuurlijk uiteraard, wie gaat er nu douchen met schoenen aan?). Ik zette om te beginnen de kraan al wat minder warm dan ik gewend ben – dat maakt het temperatuursverschil wat lager. (Hindsight: geloof me, daar heb je helemaal niks meer aan als het water eenmaal steenkoud is. Koud is koud. Is steenkoud.) Tijdens het douchen draaide ik steeds de temperatuur wat terug. Tot het moment dat de kraan bijna niet verder kon. En toen was het ook echt Niet Leuk Meer! Maar ik zette door – kraan helemaal koud! Het leverde een brul op en ik was maar begonnen met rondjes draaien om zo steeds een ander stukje van mijn lijf even respijt te geven. Ik hield het maar liefst 3 tellen vol, maar ik deed het mooi wel!

Toen de kraan eenmaal uit was, viel me één ding direct op. Mijn lijf begon heerlijk warm aan te voelen! Dat was een bijzondere gewaarwording. Normaal gesproken sta je te bibberen na een warme douche. Het minder warm douchen hielp al om dit te verminderen, maar door koud te douchen draai je het verhaal dus echt om.
Ook voelde mijn lijf meer ´wakker´ dan anders, dit hield ongeveer een kwartier aan. Prettige sensaties!

Kortom, ik voelde echt dat het koud douchen iets ´doet´ voor je lijf en dat is voldoende motivatie om er mee door te gaan. Ik hoop wel dat ik morgenochtend weer zo dapper ben…tsjakka! 🙂

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

Geef een reactie

