Geen shampoo: je haren wassen met zeepkruid!

IMG_3381-gr-zeepkruidEerder schreef ik over de ‘no poo’ methode: je haren wassen zonder chemische shampoo te gebruiken. Tot nu toe waste ik mijn haar met bicarbonaat en appelazijn. Met wat droogshampoo tussendoor (arrowroot poeder) heb ik het de laatste keer tot 5,5 dag gered zonder te wassen! Mede dankzij de varkensharenborstel ziet het er dan nog steeds toonbaar uit (bij elkaar gebonden).

Overigens spoel ik het tussendoor niet uit. Ik borstel het goed uit met de varkensharenborstel (daarover later meer). Ik heb het geprobeerd met tussendoor uitspoelen maar dat rekt het hooguit 1 dag, de dag erna moet ik het dan toch écht wassen. En dan kan ik het net zo goed direct wassen – anders heb je 2 keer water nodig.

Bicarbonaat is één manier om je haren op een natuurlijke(r) manier te wassen, maar er zijn er nog veel meer! Vandaag heb ik het voor het eerst gewassen met zeepkruid. De wortels van zeepkruid worden van oudsher gebruikt kleding en lichaam mee te wassen, en in het natuurlijke circuit wordt het ook veel gebruikt om de haren mee te wassen. Nu heb ik mijn best gedaan om (gemalen) wortel van zeepkruid te vinden, maar ving behoorlijk bot! Bij Pit&Pit vond ik wel zeepkruid, maar een mailtje naar de klantenservice leerde me dat het alleen om de bovengrondse delen van de plant ging. Er stond wel een beschrijving bij van hoe je hiervan shampoo kon maken, dus ik besloot het daarmee te proberen.

De ‘shampoo’ maakte ik door een eetlepel zeepkruid 15 minuten lang te koken in ongeveer 250 ml water (een mok vol). Daarna heb ik het gezeefd en laten afkoelen. (Het heeft ook een dag in de koelkast gestaan maar ik denk niet dat dit van belang is). En toen was het tijd om het echte experiment uit te voeren! Ik heb verder dezelfde methode toegepast als met de bicarbonaat – de hele mok zeepkruidspoeling, spoelen, appelazijn eroverheen (1 eetlepel in een mok water) en nogmaals uitspoelen.

Al bij het spoelen met de zeepkruid viel me op hoe zacht mijn haar bleef in vergelijking met de bicarbonaat. Het is dat ik de appelazijn al klaar had staan, anders had ik die misschien achterwege gelaten. Het doorkammen van mijn haar ging ook heel makkelijk, beter dan bij de bicarbonaat. En het voelde schoon, maar niet stroef! Wel voelde mijn hoofdhuid licht gevoelig en het zag er ietsje rood uit, maar dat duurde niet lang.

Nu is mijn haar bijna droog en het voelt heerlijk zacht aan, en het ziet er heel schoon uit. Wel heeft het iets minder volume dan met de bicarbonaat maar dat vind ik absoluut niet erg. Dus: so far so good! Ik ben heel tevreden met dit experiment; volgende keer ga ik het proberen zonder na te spoelen met appelazijn. Als het duurzamer kan (want minder watergebruik) dan doen we dat!

Heb jij ervaring met het wassen van je haar met zeepkruid? Laat het hieronder weten!

Blijf op hoogte van nieuwe posts en volg Duurzame Dinkies op Facebook!

Een gedachte over “Geen shampoo: je haren wassen met zeepkruid!

  1. Pingback: Je haren wassen met zeepkruid: deel eh…nee | Duurzame Dinkies

Geef een reactie

