Niet voor mannen: alles over de intieme zone

Ik weet het, dit is niet direct een onderwerp waar je ´gemakkelijk´ over schrijft. Maar het is wel een belangrijke, en daarom trek ik toch de stoute schoenen aan! De heren onder jullie mogen deze post rustig overslaan (maar als je nieuwsgierig bent: wees welkom).

Een gemiddelde vrouw gebruikt in haar leven nogal wat producten voor de intieme hygiëne. Uitgaande van mijn situatie: 25-30 tampons per menstruatie, 1-2 inlegkruisjes per dag…ik wil het niet eens uitrekenen! Want alles komt weer op die grote afvalhoop terecht. Dat kan anders: vroeger was het tenslotte ook anders.lanaluna-inlegkruisjes-foto-2

Voor inlegkruisjes kan de oplossing simpel zijn: gewoon niet meer gebruiken. Maar als je soms last heb van eh, ´witte vloed´ (wat ik heb sinds ik een korte periode de Nuvaring heb gebruikt – nog bedankt daarvoor!) is wat extra zekerheid wel prettig. Een tussenoplossing is het gebruiken van composteerbare inlegkruisjes zoals die van Naty. Beter voor het milieu, maar niet echt goedkoop. Nog duurzamer is het gebruiken van wasbare inlegkruisjes (er is ook wasbaar maandverband). Het was voor mij even zoeken naar het perfecte merk, over de ´huismerk´ inlegkruisjes van LanaLuna ben ik tot nu toe het meest tevreden. Je wast ze gewoon met je reguliere wasjes mee en zo kun je jaren vooruit. De aanschaf is een investering, maar op de lange termijn is het vele malen goedkoper.

Maar hoe ga je nu duurzaam door je menstruatie? Naast het feit dat tampongebruik voor veel afval zorgt, zijn ze ook niet fijn voor het milieu in je intieme zone. Het absorbeert, dus kan je vagina uitdrogen. En het risico op TSS – Toxisch Shock Syndroom – is altijd aanwezig. Daarom moet je tampons regelmatig vervangen. Ook voor deze problemen is er een oplossing: de menstruatiecup, in mijn geval de Mooncup. Er zijn veel verschillende merken beschikbaar.mooncup
Toegegeven, ik moest over een drempel heen. Een menstruatiecup breng je in en dan kan de cup tot zo´n 12 uur blijven zitten, afhankelijk van hoe hevig je menstrueert. Gek idee toch, al dat bloed dat zich verzamelt? En hoe doe je dat dan, dat inbrengen, of nog belangrijker, het er weer uithalen zonder te knoeien? Om kort te gaan: oefening baart kunst. Er zijn animatiefilmpjes om je daarmee te helpen. De eerste paar menstruaties was het inbrengen/verschonen een crime, een kliederboel en soms zelfs pijnlijk. Ik heb op het punt gestaan het maar gewoon op te geven. Maar ik wilde niet meer terug naar de tampons, dus ik hield vol. En nu ben ik daar zo blij mee! Voor mij is het voldoende om de cup in de ochtend en in de avond te legen. Dit doe ik wél onder de douche, in mijn nakie, want in het toilet (alsof je even een tampon verwisselt) lukt het me niet zonder dat het een smeerboel wordt. Maar dat is het dan ook! De cup lekt niet door (mits hij goed is ingebracht) en je voelt hem totaal niet zitten. Beter voor het milieu en op lange termijn een stuk goedkoper (de cup gaat zeker 5 jaar mee). Geen risico op TSS. En ook niet onbelangrijk: omdat je alleen aan het begin en eind van de dag met je cup in de weer hoeft (in mijn geval dan), heb je veel meer vrijheid om te doen wat je wilt!

Zo zie je maar, ook de ongemakken van het vrouw-zijn kunnen duurzamer, veiliger en goedkoper dan de reguliere producten.

Vragen over de Mooncup of het gebruik van wasbare inlegkruisjes? Laat het weten!

Geef een reactie

