Wildplukken: kraailook

plukkenHet is zover! Ik heb mijn wildplukvuurdoop achter de rug! Via de Facebookpagina van Wildplukken kwam mij ter ore (oge?) waar volop kraailook staat. Dus hop, in de benen voor mijn allereerste wildplukervaring! Het was nog goed weer ook: zacht en niet te veel wind. Heerlijk om even buiten te zijn.kraailook

Kraailook is een plantje dat lijkt op bieslook en ook ongeveer zo smaakt. De stengels zijn grijsgroen en wat slapper dan die van bieslook. Bij het snijden bleken ze overigens juist wat vezeliger te zijn. De jonge, lichtgroene stengels zijn het lekkerst. De ondergrondse knolletjes van de kraailook kun je ook eten – als een soort bosuitje. Datzelfde geldt voor de broedknolletjes, daar waar uiteindelijk de nieuwe stengeltjes uitgroeien. Dat ga ik ook nog eens proberen, maar ik heb het nu even bij de sprietjes gehouden. Alles op zijn tijd!

Ik heb een mooi bosje geplukt, uiteraard niet meer dan ik nodig had en toen ik wegging kon je niet eens zien waar ik geplukt had. Ik heb er een omelet mee gemaakt: samen met stukjes tomaat en wat parmezaanse kaas die nog op moest. Van de rest heb ik een kruidenboter gemaakt.omelet

De omelet was erg lekker, met uitzondering van de kaas – die vond ik er niet bij passen. Ik ben al niet zo´n grote kaasfan, dus ik ben nog al kritisch wat dat betreft. Volgende keer gewone geraspte kaas! De kruidenboter staat nog te ´rijpen´en moet ik nog uitproberen.omelet2

Kortom: kraailook is een mooie, wilde vervanging van bieslook en is daardoor in tal van gerechten te gebruiken. Tot zover mijn eerste wildplukavontuur! Wat zal het volgende zijn?

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

Geef een reactie

