Pluk jij je al helemaal wild?

grote brandnetel

Grote brandnetel

Ik ben al een tijdje geïntrigeerd door het fenomeen ‘wildplukken’. Iedereen doet dit wel eens: denk maar aan de zwarte braam die in augustus zo lekker zoet is. En wie heeft er als kind geen beukenootjes gezocht in het bos? Heerlijk om te roosteren in de koekenpan en op te knabbelen met wat honing. Brandnetels plukken is ook een bekende: bijvoorbeeld voor brandnetelthee. Maar ik heb nooit geweten dat dit maar het topje van de ijsberg was.

Zevenblad. Speenkruid. Eikels. Daslook. Het zijn allemaal bruikbare, eetbare planten. En dan zijn er ook nog de planten die ons bijvoorbeeld olie kunnen leveren, zoals sint-jans kruid. De mogelijkheden zijn eindeloos en  dat is niet alleen fascinerend, maar in mijn geval ook lichtelijk ontmoedigend. Want er kan zoveel dat ik niet weet waar – en wanneer – ik moet beginnen. Ik vind het best spannend. Want hoe zorg je dat je de juiste plant pakt en niet per ongeluk een oneetbare variant aanziet voor jouw ‘prooiplant’? Ik ben vrij goed in het herkennen van bloeiende planten, maar alleen het blad is een uitdaging op zich en sommige planten zijn alleen bruikbaar wanneer ze nog niet bloeien. Speenkruid is zelfs giftig vanaf het moment dat het bloeit. O, en wat kennis van de anatomie van planten is ook niet verkeerd. Scheut, stengel, bloemhoofd, blad, je moet wel weten wat daar precies mee bedoeld wordt! Dat ligt soms minder voor de hand dan het op het eerste gezicht lijkt.

Kortom: wil je gaan wildplukken, dan hoort daar een beetje (boel) voorbereiding bij. Je moet weten wanneer je je welke planten kan gaan plukken, hoe je ze kan herkennen en waar je ze kan vinden. Ik ben iemand die geneigd is alles tegelijk te willen, maar ik heb besloten me voor komend jaar op 3 nieuwe planten/bomen te richten. Ik wil proberen zelf berkensap te tappen, ik wil brandnetelthee gaan maken en vlierbessenjam. Maar misschien bedenk ik me straks weer en ga ik toch voor andere planten. Er is ook zo veel…

Gelukkig hoef ik het wiel niet zelf uit te vinden. Op internet is ontzettend veel informatie te vinden over eetbare planten en hoe je ze kunt gebruiken. Ook zijn er heel wat boeken over wildplukken geschreven – het is niet voor niets een fenomeen. Een tijdje geleden heb ik het boek van Bea Möllersbea mollers wildplukken aangeschaft en het is ongelofelijk leuk om te lezen hoe zij hier al jaren mee bezig is. De artikelen die in het boek staan zijn columns over wildplukken die zij voor het Noord-Hollands Dagblad geschreven heeft. Dit is voor mij echt een voordeel: ze woont bij mij in de buurt en in het boek wordt hier en daar ook vermeld waar je bepaalde planten kan vinden. Scheelt mij weer zoeken! Het boek is bedoeld om te inspireren en dat doet het ook. Ik krijg ontzettend veel zin om zelf aan de slag te gaan en gebruik te maken van wat de natuur ons te bieden heeft. Bea organiseert overigens over de superleuke Gaaf Groen evenementen waar ik grote liefhebber van ben. Veel groener wordt het niet! 🙂 (Voor meer informatie over het boek, klik hier. Of like Gaaf Groen op Facebook.)

Uiteraard is het belangrijk om hierbij respect te hebben voor de natuur. We horen mét – en niet alleen maar van – de natuur te leven. We mogen haar gebruiken maar niet misbruiken. Dus: nooit meer plukken dan je kunt gebruiken, en minstens 1/3e laten staan van de planten die je wilt plukken. Zo zorg je dat er volgend seizoen ook weer wat te plukken valt. Verder is het zinvol om de gebieden waar veel honden uitgelaten worden, links te laten liggen. Anders krijgen je plantjes op voorhand een extra smaakje…(don’t eat yellow snow!)

Als ik eenmaal begonnen ben lees je hier uiteraard welke plantjes ik geplukt heb en waar ik ze voor gebruikt heb. Ik vind het ontzettend spannend en heb het gevoel aan het begin van een grote, grote ontdekkingsreis te staan!

Blijf op hoogte van nieuwe posts en volg Duurzame Dinkies op Facebook!

Geef een reactie

