Soda of Ecover vlekverwijderaar – wie wint?

ecover_ontvlekker

In mijn vorige postvertelde ik over mijn ontdekking van de tarwekiemolie, als reinigingsmiddel én als verzorging. Reinigen met olie en een wasbare reinigingspad is prachtig en levert geen afval op, maar het zorgt ook voor een probleem. Een vette reinigingspad (of iets anders dat vet is) is ontzettend lastig om schoon te krijgen in de wasmachine. Natuurlijk, met chemische rotzooi zal het wel lukken, maar daar trappen we echt niet meer in! Mijn hallelujahwasmiddel van Marseillezeep is echter niet sterk genoeg om ál het vet uit de pads te krijgen. Ik voeg al een koffielepel soda toe bij het wassen, maar ook dit is onvoldoende. Omdat ik nog wat Ecover vlekverwijderaar had staan, boende ik een aantal pads schoon met dit spulletje. Dat werkte wel, de vlek ging er uit. Maar omdat Ecover uit de gratie is (nieuwe Ecoverproducten koop ik niet meer, ze gebruiken voornamelijk marketingtrucjes om je te doen geloven dat ze duurzaam en onschadelijk zijn, maar ondertussen hebben ze niet één groen certificaat!) is dit een tijdelijke oplossing. Na inlezen op internet besloot ik de soda ntricel_soda1og een kans te geven, maar dan met wat voorwerk – iets waar ik eigenlijk te lui voor ben. Ik deed de pads in een teil, schepte er wat soda op en overgoot het met kokend water. Na 10 minuutjes inweken boende ik ze schoon (doe dit met handschoenen, soda is ook extreem ontvettend voor je handen) en spoelde ze uit. Het resultaat? Nog beter dan de Ecover! Helemaal blij dus. Een dag later probeerde ik het zelfde maar dan met koud water, en dit bleek net zo goed te werken. Dat scheelt weer wat water verhitten gelukkig. De volgende stap is de pads een aantal dagen lang verzamelen in het sodawater en dan pas uitspoelen – dit scheelt in het waterverbruik zelf.

En dan dit. Toen de reinigingspads eenmaal opgedroogd waren (nog voor de reguliere wasbeurt in de machine), bleek de soda het op nóg een punt te winnen van Ecover. Roken de met Ecover behandelde pads muf (denk: natte hond), de sodapads roken helemaal 100% fris! Met andere woorden: ik ben om en zal in het vervolg braaf mijn pads voorbewerken met soda.

Soda schijnt ook geweldig te zijn bij vergeelde kussenslopen en lakens. Een paar uur laten weken in sodawater en dan in de reguliere was laten meedraaien. De eerste test zit nu in de wasmachine. Ik ben benieuwd! Ik was al aan het onderzoeken of waterstofperoxide een optie is, maar dat vind ik behoorlijk duur. Dus als soda mij ook hier uit de brand kan helpen is mijn dank groot!

Belangrijk: er is een groot verschil tussen soda/natriumcarbonaat (de huishoudvariant) en baksoda, ook wel bekend als zuiveringszout of natriumbicarbonaat. Gebruik huishoudsoda nooit voor inwendig gebruik, deodorant of tandpasta! Hiervoor moet je de BIcarbonaat hebben. Daar kom ik nog wel eens op terug.

Blijf op hoogte van nieuwe posts en volg Duurzame Dinkies op Facebook!

Geef een reactie

