Duurzaam met je geld omgaan: budgettering

Al sinds een paar jaar werk ik met een zelfbedacht systeem van virtuele spaarpotten en een budget in Excel. Dit is ontstaan doordat ik in een overgangsperiode naar de Triodosbank (duurzame bank!) twee verschillende bankrekeningen had, en graag het overzicht wilde houden van mijn financiën. Inmiddels ben ik helemaal over op Triodos, mijn andere bankrekening is opgeheven, maar mijn Excelbestand met alle overzichtjes is inmiddels heilig! Ik vind het heel prettig om te weten waar ik aan toe ben. Het is ontzettend veel werk geweest om het systeem zo te maken dat ik er helemaal tevreden mee ben. Elke keer werd er wel weer iets verbeterd. Omdat ik denk dat anderen ook kunnen profiteren van een dergelijk systeem én het prettig is om een voorbeeld te hebben, leg ik graag uit hoe ik mijn financiën bij houdt. De liefhebber mag het format zo hebben. Uiteraard zijn er ook bepaalde programma´s waarmee je kunt werken, maar ik vond het erg prettig om alles in Excel zo te kunnen maken dat het precies aan mijn wensen voldeed.Budgettering

Je kunt verschillende redenen hebben om met een budget te werken.

  • je hebt verschillende rekeningen en je wilt overzicht houden van je financiën door alles op 1 plek te bundelen (dit was dus in eerste instantie mijn reden)
  • je hebt weinig ruimte om geld te verspillen en wilt zicht houden op de uitgaven die niet tot je vaste lasten behoren
  • je spaart voor verschillende doeleinden en wilt goed kunnen bijhouden wat de stand van zaken is zonder verschillende spaarrekeningen te gebruiken
  • je hebt een variabel inkomen en wilt per maand vaststellen welke bestedingsruimte je hebt en hoeveel je kunt sparen

En zo zijn er vast nog meer redenen te bedenken om met een budget te werken, maar bovenstaande redenen zijn in ieder geval in zekere mate voor mij van toepassing.

Er zijn een aantal belangrijke kenmerken van mijn budgetsysteem. De eerste is het dynamische karakter: ik heb regelmatig aanpassingen gemaakt om het te verbeteren en afhankelijk van de situatie kan ik dat zo weer doen. Het is geen dogma, het is een hulpmiddel. Een tweede kenmerk is dat het systeem niet per se bedoeld is om op de cent nauwkeurig te werken. Zo rond ik bedragen in de spaarpotten af naar 5 euro, gewoon omdat het rustiger toont. Verder is dit natuurlijk een heel persoonlijk systeem en kun je dit naar eigen inzicht en wensen aanpassen!

Dus, hoe werkt mijn persoonlijke budget? Om te beginnen heb ik verschillende werkbladen in Excel.

  1. Een werkblad dat de financiële situatie voor de huidige maand weergeeft (met als naam bv. ´jan’15´). Hierin wordt precies vermeld wat er die maand binnenkomt, wat er aan vaste lasten af gaat en welke ruimte er is voor de vrije bestedingen. Ook wordt hier een bedrag gereserveerd  voor de boodschappen. De uitgaven voor vrije bestedingen en boodschappen worden op de cent nauwkeurig bijgehouden. Wanneer ik mijn nieuwe salaris ontvangen heb, gaat de volgende maand in en start ik met een nieuw werkblad.
  2. Een werkblad met een overzicht van de vaste lasten. Alle maandelijkse uitgaven worden op een rij gezet en bij elkaar opgesteld. De lasten die per jaar gaan tel ik ook op en deel ik door 12, dit bedrag wordt ook gezien als maandlast (als een soort reservering). Hierbij is ook een overzichtje van bedragen die uit een spaarpot betaald worden. Bij mij is dit bijvoorbeeld het lidmaatschap voor mijn beroepsvereniging – dit gaat uit mijn spaarpot ´professie´.
  3. Omdat ik veel goede doelen structureel steun heb ik hier een apart werkblad voor gemaakt. Alle maandelijkse bedragen worden hierin bij elkaar opgeteld, het totaal wordt als maandlast vermeld in werkblad 2.
  4. Een werkblad met de spaarpotten. Ik gebruik op dit moment 4 spaarpotten: Buffer (een algemene spaarpot), Huizen (sparen voor een nieuw huis), Professie (lidmaatschap vakbladen, scholingen, etc) en Doelen extra (een potje om goede doelen wat extra´s te kunnen geven).

Leuk, al die werkbladen, maar hoe stel je nou je budget vast? Als je een vast aantal uren werkt en steeds een vast bedrag op je rekening gestort krijgt, is het vrij makkelijk. Je hoeft maar 1 keer te bepalen welk bedrag je overhoudt voor de ´leuke dingen´ en dit is elke maand hetzelfde. Bij mij is dat niet het geval: ik werk geen vaste uren en dus kan mijn inkomen elke maand verschillen. De volgende stappen bepalen het bedrag dat ik vrij mag besteden:

  1. Het totale inkomen wordt opgeteld, bijvoorbeeld salaris en eventuele toeslagen.
  2. Van dit totale inkomen gaan af de vaste lasten, de reservering voor de vaste jaarlasten, de bedragen die je in de spaarpotten doet én het bedrag dat voor de boodschappen gereserveerd wordt. Dat wat overblijft is de ruimte voor vrije bestedingen.
  3. Voor de spaarpotten en de boodschappen wordt met een minimumbedrag gewerkt, en met het budget voor de vrije bestedingen met een (globaal) maximumbedrag. Zo voorkom je dat je ineens bakken met geld uit kunt geven bij een goede maand 🙂 Deze bedragen zijn vermeld op tabblad 2 voor het overzicht.

Voorbeeld met fictieve bedragen:

Salaris 1500 euro + Zorgtoeslag 50 euro: totaal 1550 euro
Vaste lasten 150 euro + vaste jaarlasten 15 euro: totaal 165 euro
Spaarpotten: 
Algemeen 250 euro (minimum 200)
Huizen 400 euro (minimum 300)
Professie 200 euro (minimum 100)
Doelen extra 25 euro (vast bedrag)
Boodschappen 200 euro (minimum 150)
Vrije besteding wordt dan: 310 euro (maximum ±300)


Uiteraard ziet dit er in Excel heel gelikt uit! Het is alleen nog een kwestie van de juiste bedragen invullen, al het rekenwerk wordt voor je gedaan. Aan het einde van het jaar kopieer ik alles naar een nieuw Excelbestand  (met een transport van de spaarpotten) zodat je uiteindelijk steeds een jaaroverzicht krijgt.

Belangrijke tweaks in mijn systeem zijn geweest:

– een vast bedrag in het spaarpotje doelen extra: in een eerdere versie ging datgene wat ik aan het einde van de maand overhield uit de vrije bestedingen naar dit potje, met een maximum van 25 euro. Gevolg was dat ik mijn uitgaven zo plande dat ik steeds dit bedrag ook overhield om in dit potje te stoppen. Nou, dan kan je het er beter al aan het begin van de maand in stoppen 🙂
– het maken van de spaarpot ´Oppot´. In eerste instantie ging dat wat overbleef van de vrije bestedingen naar de algemene spaarpot (´Buffer’). Ik merkte echter dat ik daardoor ging proberen om het geld ´op te maken´ voor het einde van de maand. Niet erg financieel duurzaam…daarnaast zijn er soms vrije bestedingen die wat meer geld kosten en zo in 1 keer je hele maandbudget zouden opslurpen. Deze problemen heb ik opgelost door de ´Oppot´: aan het einde van de maand gaat het restant in dit potje. Kom ik een maand krap uit, dan mag ik hier wat extra´s uit pakken. Ook bij de grotere uitgaven voor mijn plezier is dit potje ´aanspreekbaar´. Nu vind ik het een sport om elke maand wat geld in die Oppot te krijgen!

Wil je ook graag met een budgetsysteem werken en lijkt het je prettig om een format in Excel te krijgen? Laat een reactie achter of stuur een privébericht via Facebook met je e-mailadres. Je kunt ook mailen naar duurzamedinkies at gmail dot com. Dan stuur ik het format naar je op!

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

6 gedachten over “Duurzaam met je geld omgaan: budgettering

Geef een reactie

