Restjes-remedie: wat doe je met rimpelige appels?

IMG_6151_PSVandaag keek ik nietsvermoedend in de groentela van de koelkast  om erachter te komen dat mijn mooie kleine appeltjes rimpelig waren. Argh! Nu weet ik best dat rimpelig niet hetzelfde is als bedorven, maar om vers te gebruiken geef ik toch de voorkeur aan een glad appelhuidje. Blijven we dus zitten met de vraag: hoe gaan we die appels gebruiken om te voorkomen dat ze in de kliko belanden? Zoals gewoonlijk is het antwoord vrij simpel.

Appelmoes! Elke appel is heel eenvoudig tot moes te koken – daar heb je echt geen moesappels voor nodig – en dan zie je niks meer van die rimpels (was het ook maar zo´n goede oplossing voor je gezicht…). En zitten er nog wat hardere stukjes in de moes, dan doop je het – net zo makkelijk – om tot compote.

Als je wat meer culinair aangelegd bent (ok, dat is een overstatement, ik geef het toe) kun je je compote natuurlijk ook uitbreiden. En dat is precies wat ik zojuist hebt gedaan. Appeltjes, een peer, rozijntjes, in stukjes gesneden gedroogde abrikozen, kaneel, vanillepoeder en een klein scheutje sinaasappelsap. Tijdje laten sudderen en klaar. De schil van het fruit heb ik lekker laten zitten – meer vitamines, minder verspilling!

Lekker om als toetje te eten, helemaal suikervrij, en dubbel zo lekker bovenop de – uiteraard zelfgemaakte – vanillevla!

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

Een gedachte over “Restjes-remedie: wat doe je met rimpelige appels?

  1. Pingback: Experiment Appelkoek | Duurzame Dinkies

Geef een reactie

