De Duurzame Droom

Sinds een paar maanden schrijf ik over duurzame mogelijkheden en nog veel langer al probeer ik volgens die mogelijkheden te leven. Om maar een voorbeeldje te noemen: ik schrijf dit stukje terwijl het in huis 18°C is. Thermokleding aan, warmewollenwinterwoontrui erboven en klaar. Goed, met die oostenwind hier op het raam is het soms even slikken voor mijn wintertenen, maar ook dat zal wennen. Vroeger stond de kachel op 20° (en soms zelfs 20,5°), de eerste stap was vorig jaar om de thermostaat terug te draaien naar 19 tot 19,5°. Nu we weer een stapje verder zijn voelt die 19,5° echt als overbodig. Winst! Het gasbedrijf zal nog vreemd opkijken en zich wellicht afvragen of dat verbdroom-en-schrijf-je-boekruik wel klopt…net als het waterbedrijf. Ik schat dat ons watergebruik het afgelopen jaar minstens gehalveerd is. Het is dat we niet de ruimte hebben voor opslag van water dat ´over´ is, anders was de besparing nog groter geweest!

Maar ik dwaal af. Ik wil jullie namelijk niet vertellen over het hier en nu, maar over de toekomst. Onze Duurzame Droom, daar waar we uiteindelijk naar toe willen, onze allerliefste wens. Feit is dat we nu nog steeds ´vastzitten´ in een huurappartement waar je mogelijkheden om écht duurzaam te leven behoorlijk ingeperkt worden. Ik bedoel maar, zie jij ons al toestemming krijgen voor het plaatsen van een massieve leemkachel op 2 hoog, waardoor we geen stookkosten meer hebben (ik ga er even van uit dat we genoeg sprokkelhout kunnen vinden 🙂 )? Die kachel is zo zwaar dat die binnen een maand bij de buurvrouw op de begane grond belandt…Dit even voor de beeldvorming. Eigen off-grid zonnepanelen, regenwateropslag, al die dingen zijn niet reëel in onze huidige woonsituatie. En zouden ook niet reëel zijn als we zouden verhuizen naar een rijtjeswoning in (God forbid) Heerhugowaard. Dus nee, we gaan verder dan dat. Veel verder. Energieneutraal, eigen moestuin, leven met en van de natuur, en zo veel mogelijk off-grid. Die manier van leven is – als je alles eenmaal paraat hebt – heel zuinig. Het grootste probleem is de financiëring van de opstartkosten, afhankelijk van je situatie en die is in ons geval nog niet heel gunstig. Gek hoor, de maandlasten van de hypotheek zouden een lachertje zijn maar je situatie is te ´onstabiel´ voor een bank. In ieder geval geeft dat ons wel de kans om onze droom goed te laten uitkristalliseren. Concreter is beter.

In een volgend blogje zal ik een plaatje schetsen van hoe onze duurzame droom er écht uit zou kunnen zien. Tot die tijd ga ik even lekker verder met dromen…

Blijf op hoogte van nieuwe posts en volg Duurzame Dinkies op Facebook!

2 gedachten over “De Duurzame Droom

  1. Pingback: De Duurzame Droom | De Groene Basis

  2. Pingback: Wanneer ben je duurzaam? | Duurzame Dinkies

Geef een reactie

