Duurzaam koken: de hooimadam

hooimadamKennen jullie hem al, de hooimadam? Ik had er tot voor kort nog nooit van gehoord maar het lijkt me zo geweldig! Geïnspireerd op de hooikist zoals die vroeger werd gebruikt om eten in te garen en warm te houden, zonder extra verbruik van energie. Zo´n hooikist neemt alleen belachelijk veel ruimte in, wat in een 3-kamer flatje niet echt handig is. Maar nu is er de hooimadam!
De hooimadam is klein en opvouwbaar, dus handig om aan de kant te schuiven als je hem niet gebruikt. Je zet je pan erin en laat madammeke de rest van het werk doen. Ze is verkrijgbaar in verschillende maten en er is ook een ´hooikus´ die je voor pannen van een tussenmaat kunt gebruiken.

Deze madam gaat zeker op mijn verlanglijstje! Dan ga ik me ook eens verdiepen in het koken met zo´n geval. Voor pasta is het genoeg om de pan in de hooimadam te zetten zodra het water met de pasta erin kookt, en je rekent dan – volgens de richtlijn – 1/3 meer gaartijd dan aangegeven is op de verpakking. Hoewel het pastatrucje ook gewoon op het fornuis werkt, en voor de kortkokende pasta´s (7 minuten) is langer laten staan niet eens nodig.

Het zal best nog wel even wennen zijn om je gerechten goed te bereiden. Maar ik kan niet wachten! Mooi kerstkadootje toch? De hooimadam is er ook in een variant met biologisch katoen. Extra duurzaam! Voor meer info: zie Hooimadam.

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

Een gedachte over “Duurzaam koken: de hooimadam

  1. Pingback: Nieuwe post op Duurzame Dinkies | De Groene Basis

Geef een reactie

