Douchen met Marseillezeep

marseillezeep2Al in een eerdere post schreef ik over het wassen van je kleding met een zelfgemaakt wasmiddel van Marseillezeep. Werkt als een trein, met wat voorbehandeling hier en daar – voor de vlekken die ook een chemisch wasmiddel er niet in 1 keer uit krijgt.
Dankzij mr. Google kwam ik ook tegen dat dit wasmiddel in feite ook een douchegel is. Naar believen etherische olie en eventueel andere oliën toevoegen, en klaar is je lijfsopje. Dat klonk natuurlijk geweldig! Een stuk goedkoper dan gewone (ecologische) douchegels en je weet exact wat je op je huid smeert. Helaas was ik over deze douchegel niet zo enthousiast. Ik heb verschillende varianten geprobeerd: met amandelolie, met honing, ´met niks´. De ene variant werkte iets beter dan de andere, maar als puntje bij paaltje kwam werkte het niet fijn. Het schuimt niet, tijdens het douchen voelt het stroef en na het douchen voelt je huid wat droog aan. Dit laatste wijt ik nu aan het hoge watergehalte van de douchegel (want we weten allemaal dat water je huid uitdroogt). Het zou ook kunnen dat de vlokken waarvan de douchegel (en wasmiddel) zijn gemaakt, een net iets andere uitwerking hebben dan de blokken Marseillezeep.

Na een paar welgemeende pogingen zonder tevredenheid te hebben kunnen afronden, ben ik verder gaan zoeken. Want terug naar gewone douchegel wilde ik niet! Sowieso houdt mijn nieuwe doucheritueel al in dat ik niet elke keer mijn hele lijf inzeep, maar alleen de hotzones en de rest gewoon af en toe. Alles elke keer maar inzepen is compleet overbodig. Maar ook al maakte dat mijn zeepsopverbruik een stuk zuiniger, ik wist dat het duurzamer moest kunnen. En dat kan! Door, jawel, tóch de Marseillezeep te gebruiken, maar dan puur en onvervalst als blok. Ik snijd van een groot blok een stukje af (om het hanteerbaar te maken), en daar sop ik mijn lijf mee in. Het schuimt lekker en na afloop voelt je huid helemaal prima aan. Bovendien hoef je niet elke keer moeilijk te doen met een nieuwe douchegel in elkaar flansen. Ik ben om!

En na een maand trouw Marseillezeep gebruiken ben ik nog meer om. Nu pas voel ik echt welke weldadige uitwerking het heeft op mijn huid. Mijn huid voelt zachter dan ooit en het krijgt langzaam die gezonde glans die alle chemische bodylotions je beloven. Niet voor niets wordt deze zeep geadviseerd wanneer je overgevoelig bent voor allerlei chemische huidverzorgingsproducten. Ook in toilet, keuken en badkamer ligt inmiddels een ouderwets brokje zeep te pronken. Net als vroeger. Zouden ze dan toch gelijk hebben, dat vroeger alles beter was? Het begint er aardig op te lijken!

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

Een gedachte over “Douchen met Marseillezeep

  1. Pingback: Douchen met Marseillezeep | De Groene Basis

Geef een reactie

