Guilt-free brownies zonder oven

Er zijn van die dagen dat je behoefte hebt aan zoet. Zoeter dan zoet! We weten ook allemaal dat zoet, oftewel suiker, eigenlijk niet zo goed is. Kortkom: dilemma. Maar nu niet meer! Deze brownies zonder suiker en zonder geraffineerd meel kun je met een gerust hart snoepen. De basis vond ik hier en ik heb het recept aangepast naar wat ik zelf in mijn keukenkastje had staan. Het blijft natuurlijk wél een tussendoortje, dus niet stiekem als ontbijt eten 😉

Wat heb ik gebruikt?

  • 50 gram amandelen
  • 100 gram gedroogd fruit (ik heb gebruikt: 70 gram dadels en 30 gram abrikozen)
  • 3 eetlepels (rauwe) cacaopoeder
  • 3 eetlepels kokosrasp
  • 1 eetlepel kokosolie
  • 10 gram cacaoboter

En dan?

  • Maal de amandelen fijn in de keukenmachine of hakselaar van je staafmixer.
  • Snijd het fruit in kleine stukjes.
  • Voeg fruit, kokosrasp en cacaopoeder bij de amandelen en maal tot het een fijne massa is. (Ik heb maar een klein hakselaartje dus moest het in 2 porties verdelen).
  • Verwarm de kokosolie en cacaoboter tot het vloeibaar is en meng met de browniemassa tot een samenhangend geheel.
  • Bekleed een laag ovenschaaltje met bakpapier (handig: dan plakt het later niet) en verdeel het mengsel hierover. Druk goed aan, bestrooi met wat extra kokosrasp en laat 2 uur opstijven in de koelkast. Snijd de plak vervolgens in stukjes – net zo groot of klein als je wilt. Klaar!

Erg lekker met een zelfgemaakte chocokoffie (recept volgt)!

Mijn staafmixer had wel erg veel moeite om de hele massa goed fijn te krijgen! Een kwartier later was het ding nog heet. Misschien toch eens investeren in een keukenmachine 🙂

Het originele recept gebruikt alleen kokosolie. Voor een volgende versie vervang ik de kokosolie helemaal door cacaoboter vanwege het hogere smeltpunt. Ik dacht hier te laat aan en had nu de kokosolie al staan. Je gebruikt dan ongeveer 20-25 gram cacaoboter.

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

Een gedachte over “Guilt-free brownies zonder oven

  1. Pingback: Guilt-free brownies zonder oven | De Groene Basis

Geef een reactie

