Lijst met Duurzame Dingen – Deel 1

In de afgelopen paar jaar heb ik veel stappen gezet om mijn leven wat groener te maken. Soms besef ik zelf niet eens hoeveel ik ten goede veranderd heb. Je krijgt dan steeds van die ´oja´-momentjes. Tijd om eens een lijstje te maken van wat ik allemaal gedaan heb. En de lijst groeit nog steeds (vandaar het dynamisch). Wie weet geeft het jou ook nog inspiratie om groene stappen te zetten! Want je weet, in de meeste gevallen wordt je gezondheid én je geldbuideltje er ook een stuk beter van!

  1. GEEN BLEEKMIDDEL MEER. Ja, deze stap mag écht met vette letters. Bleek is funest voor het milieu en we gebruiken er jaarlijks veel te veel van. Ik ook, tot ik besefte waar ik eigenlijk mee bezig was. De basis van groene zeep, schoonmaakazijn en soda werkt net zo goed, en zónder het milieu te vernietigen. Groene zeep ruikt echt heerlijk, een aanrader!
  2. Biologische voeding. Ik geef toe, deze stap is soms niet fijn voor dat geldbuideltje. Maar je bent wel lief voor de dieren die je dan zo nodig moet eten (zie ook 3) en voor de bijen (pesticidengebruik op regulier groenvoer). Bovendien, als je tegelijkertijd alle rotzooi uit je voedingspatroon schrapt en alleen écht eten gebruikt (niet vullen maar voeden!) ben je zelfs goedkoper uit. Van écht eten heb je minder nodig.
  3. Vaker vegetarisch. Ik ben dol op kip, ik vind het zo lekker. Maar kip uit de bio-industrie? Echt niet! Alleen biologisch. En ja, dat is prijzig. Dus kies ik vaker voor vegetarisch en geniet ik meer van dat stukje biologische kip als het wel weer een keer op tafel komt. Ook ander vlees eet ik met mate. Wist je dat rood vlees (en al het bewerkte vlees incl. vleeswaren) de kans op sommige soorten kanker verhoogt?
  4. Duurzame kleren. Ik koop alleen nog maar kleding die duurzaam geproduceerd is. Meestal zijn dit biologische stoffen en hebben de makers ervan een eerlijke prijs gekregen voor hun arbeid. Favoriete merk: Armedangels. Favoriete webshop: Watmooi. Alleen met schoenen ga ik straks een probleem krijgen, daar heb ik al zo´n haat-liefde verhouding mee en ik ben érg kritisch…voorlopig nog maar het oude spul afdragen!
  5. Minder lang/vaak douchen en haren wassen.  Mijn doucheritueel nu: 2 minuten douchen per keer, de kraan minder ver open, het water minder heet en alleen de ´hotzones´ inzepen. Rest is echt niet nodig. Haren wassen gebeurt nu zo´n 2 keer per week bij de wasbak (met bicarbonaat en appelazijn). Daarover meer in een andere post!
  6. Geen chemische producten meer voor huid en haar. Ik schreef het net al even. Wat worden we voor de gek gehouden met al die reclames van shampoo en douchegel en bodylotion. Ik kan er een hele post aan wijden (doe ik ook nog wel eens), maar de kern van het verhaal is dat al die producten je huid alleen maar hongeriger maken naar diezelfde producten. Van douchegel droogt je huid uit, waardoor je weer bodylotion nodig hebt, van shampoo gaat je haar talg overproduceren waardoor je bijna dagelijks je haar moet wassen en ga zo maar door. Bovendien belandt al die troep ook in het riool, inclusief microplastics. Mijn douchegel? Een stuk Marseillezeep. Echt, mijn huid heeft nog nooit zo goed gevoeld! Geen trekkerig gevoel meer na het douchen (mede dankzij het korter douchen en minder warm douchen). Soms, gewoon omdat het kan, wat olie of kokos/cacaoboter als smeerseltje. Mijn gezicht reinig ik met verdunde appelazijn en smeer ik in met pure oliën of een zelfgemaakt mengsel hiervan. Soms pas ik de oil cleansing method toe of gebruik ik honing. De deodorant heb ik al eens besproken en wel hier.
  7. De kraan minder ver open. Het ligt nogal voor de hand, maar je moet er maar aan denken. Als ik mijn handen was, een glas afspoel, de groente was (enz.) zet ik de kraan maar een klein stukje open in plaats van een hele straal. Dat zelfde dus ook met douchen. Net zo effectief voor wat je aan het doen bent, maar het scheelt zo de helft water (of meer).
  8. Wassen met Marseillezeep. Al eerder besproken (zie deze post): geen fosfaten meer in het milieu, fijner voor je was, voor je huid en voor je geldbuideltje. Win-win.
  9. Creatief met restjes. Ik probeer zo min mogelijk voedsel te verspillen. Kleine restjes brood die over zijn gaan in een grote bak en worden zo opgespaard voor de vogeltjes (direct vanaf het balkon strooien worden de buren niet blij van schijnt…). Het brood droogt uit en blijft dan maanden goed! Met kleine restjes groente nieuwe gerechtjes bedenken of the all time favourite, gewoon groentesoep. Ik ben geen heilige, ik moet soms toch iets weggooien. Maar ik streef er naar om de verspilling te minimaliseren!
  10. Geen paraffinekaarsen meer. Laatst heb ik op Gaaf Groen sojakaarsen gekocht (Google op Daniëlle Duurzaam). Ik heb ze nog niet langdurig uitgeprobeerd (de herfst wil maar niet beginnen), maar ze walmen minder, branden langer en branden beter op doordat ze een lager smeltpunt hebben. Kaarsen van bijenwas gebruiken kan natuurlijk ook.

Nou, dat zijn de eerste 10 dingen die me te binnen schieten. Als je goed leest zijn het er meer dan tien. Volgende keer tellen we door 🙂

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

Geef een reactie

