Ossengalzeep: om gallisch van te worden?

SonettIk was tegenwoordig mijn was met Marseillezeep (zie deze post). Werkt prima voor de niet al te vuile kleding en ander goed. Maar echte vlekken kan de Marseille niet zo goed aan. Veel andere ´duurzame wassers´ raden ossengalzeep aan als ontvlekker, want het werkt als geen ander. Daarom heb ik het ook in mijn post als tip gezet. Ik heb het zelf nog niet gebruikt, maar wil het nu toch gaan aanschaffen voor de echte vetvlekken. Maarrrr…ik heb wel vraagtekens bij de diervriendelijkheidsfactor van deze zeep. Ossengal is namelijk – het woord zegt het al – gal van runderen (ossen worden al lang niet meer gehouden). Het is een bijproduct van de slacht, iets wat ze anders zouden weggooien. In die zin dus ook zinvol: geen verspilling van goederen.

Maar ik moet er niet aan denken dat ik gal gebruik van niet-blije koetjes. Hoewel veel (maar lang niet alle) vleesrunderen af en toe in de wei mogen spelen, zijn ook in deze branche misstanden te vinden als te ver doorfokken voor een grote homp vlees met alle gevolgen van dien. De huisvesting laat vaak te wensen over. Dus: op zoek naar een écht biologische ossengalzeep. Het was een frustrerende zoektocht, want nergens op internet vind je ook maar iets over de herkomst van de ossengal. Ook niet bij eco-merk Sonett. Op de verpakking staat geen herkomstaanduiding van de ossengal, en dat vond ik verdacht. Als het biologisch is, schreeuw je dat van de daken toch? Dus: tijd om de Duitse fabrikant te mailen (wat ik door vriendlief heb laten doen, want mijn Duits is niet zo best). En ik kan je nu uit de droom helpen: er is geen biologische ossengalzeep. Hoewel dit misschien alleen voor Duitsland geldt. We kregen keurig een heel snel antwoord van Sonett. Ze betreuren het, maar er is geen biologische gal beschikbaar. Vroeger hadden ze nog 2 leveranciers van bio-gal, maar die zijn er mee gestopt. Gelukkig hebben zij een second best alternatief gevonden: hun gal is afkomstig van runderen uit Argentinië die vrij kunnen rondhobbelen en goed behandeld worden voor ze als onderlaag voor de chimmichurrie gaan dienen. Geen eco-koetjes, maar toch blije koetjes.

Voor mij is dit een bevredigende oplossing. Waar andere (niet ecologische) merken hun gal vandaan halen blijft onduidelijk (vooral omdat ik er niet achteraan ga mailen). Als iemand een écht biologische ossengalzeep weet, houd ik me warm aanbevolen.

Noot: ik heb ontdekt dat een mengsel van groene zeep en soda net zo goed werkt tegen vlekken als ossegalzeep. Nog beter!

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

2 gedachten over “Ossengalzeep: om gallisch van te worden?

  1. Pingback: Ossegalzeep: om gallisch van te worden? | De Groene Basis

  2. Pingback: Ossengalzeep: om gallisch van te worden? | De Groene Basis

Geef een reactie

