Duurzaam huishouden: de rubberen bezem

Tegenwoordig heeft elke snelle huisvrouw een Swiffersysteem in huis, zo´n platte veger waar doekjes omheen moeten. Bij het vegen wordt zo´n doekje elektrostatisch geladen en hoppa, alle zooi blijft aan het doekje plakken! Na een veegbeurt verdwijnt het doekje – al dan niet van het Kruidvat huismerk – in de vuilnisbak. En juist daar begon het bij mij te knagen.

statische elektriciteit
statische elektriciteit!

Want als je elke dag de Swiffer door het huis haalt (wat bij mij echt nodig is met 4 katten), belanden er heel wat doekjes in het milieu…en de afvalberg is al zo groot! Dit wilde ik niet meer. Tijd voor verduurzaming! Ik ben begonnen met de doekjes wat langer te gebruiken dan de standaard 1 keer vegen. Dat scheelt in het afval, maar de verzameling haren op je doekje groeit dan ook tot een afvalberg en na een aantal dagen vallen er vlokken van de zijkanten af tijdens het vegen. Niet ideaal dus. Ook heb ik gerecycelde doekjes gekocht (van Ecoforce), dit is alweer beter dan ´nieuwe´ doekjes. Ik heb zelfs geprobeerd ze te wassen tussendoor. Dat kan, maar je moet eerst de troep van het doekje plukken (geen fijn klusje) en de kattenharen gaan er niet helemaal af.

Toen kwam ik op het spoor van de rubberen bezem. Op internet las ik dat zelfs huisdierbezitters lyrisch zijn over deze manier van de vloer poetsen. Dat klonk hoopgevend! rubberen bezemRubberen bezems werken ook op basis van statische elektriciteit: door het vegen hechten stofdeeltjes en haren zich aan de bezem. Een goede klap op de vloer en het laat weer los (in de praktijk al eerder, maar vooruit). Deze bezems heb je in verschillende prijsklassen, tot bijna 50 euro voor een bezem, maar bij de Blokker heb je een set van bezem én stoffer-en-blik voor een tientje. Vulkanisch rubber, uit te koken (hygiënisch!) en gaat – naar verluidt – een leven lang mee.

Inmiddels gebruik ik de bezem een paar maanden en ik ben meer dan tevreden. Omdat het geen probleem is dat je af en toe de bezem optilt (met de Swiffer is dat niet handig) kun je ook de wat lastiger hoekjes bereiken. Hij neemt heel secuur haar en stof/gruis mee en na een bezemronde ziet de vloer eruit alsof je met de stofzuiger in de weer bent geweest! Ik geef toe, er is wat oefening voor nodig om zó te vegen dat je geen dwarrelende vlokken hebt – met windkracht 6 is het zinvol de ramen even dicht te doen.  En, net zoals bij de Swiffer, je moet elke dag even voor het huis heen. Dit duurt met de bezem iets langer, als je het goed wilt doen. Maar de voordelen wegen absoluut op tegen de nadelen van wat extra gedoe: je hebt minder afval (en bespaart op de aanschaf hiervan), je hoeft minder vaak te stofzuigen (scheelt electriciteit en dus ook kosten, al is de besparing relatief gering) en omdat je het verzamelde stof in de vuilnisbak doet, raken je stofzuigerzakken ook een stuk minder snel vol (nog meer afval- en kostenbesparing)! Ook voor de katten is het fijn: minder vaak die grote herriemachine aan waardoor ze (3 van de 4 althans) in de stress raken.

Waar ik voorheen eigenlijk 2 keer per week moest stofzuigen om de boel in de hand te houden, kan ik het nu af met 1 keer per week, of zelfs 1 keer per 2 weken. Inmiddels heb ik ook een aantal rubberen handborstels aangeschaft, om kussens en kleedjes mee af te borstelen. Ze nemen meer haar mee dan de vaak gebruikte rode stoffen borstels – met die laatste haal ik de verzamelde vlokken van de kussens af. Ideaal!

Ben je ook van plan om je huishouden duurzamer en goedkoper in te richten? Laat een reactie achter en hou dit blog in de gaten voor meer tips!

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

4 gedachten over “Duurzaam huishouden: de rubberen bezem

  1. Pingback: Duurzaam huishouden: de rubberen bezem | De Groene Basis

      1. Galina

        Ja daar zit ik me nu dus een beetje over te bedenken. Ik probeer minder spullen in huis te hebben en heb al een dweil, een stoffer en blik en een klein bezempje. Dit is dus een gevalletje want vs. need… Als ik het over een paar weken nog steeds wil (of als er iets kapot gaat), dan haal ik ze.

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

