De evergreen: zelfgemaakte deodorant van kokosolie

Dit is één van de eerste ontdekkingen die ik heb gedaan op het gebied van natuurlijke, zelfgemaakte lichaamsverzorging. Alleen daarom verdient hij al het recht om als eerste vereeuwigd te worden op mijn blog, maar meer nog omdat het echt een supertip is! Iedereen die ik over deze deodorant vertel – en dat worden er steeds meer – is laaiend enthousiast.

Waarom ging ik op zoek naar een alternatieve deodorant? Voor een deel viel dit samen met mijn wens om minder chemische fabrieksproducten te gebruiken en te kiezen voor natuurlijke middelen. Maar meer nog omdat diezelfde chemische producten hun werk niet meer deden!

Zweetlucht, zweetplekken onder de oksels…niet echt prettig. Een aantal jaar geleden was ik daarom begonnen met Odorex Extra Dry, die belooft je 5 dagen droog te houden. Wat heet…na 1 keer gebruiken heb ik (zonder overdrijven) een half jaar niet meer gezweet onder mijn oksels! Goed nieuws, zou je denken. Maar, zo langzaamaan werden de droge periodes steeds korter, tot de dag kwam dat een toepassing van Odorex mijn oksels niet één dag meer droog hield. Dit is een mooi voorbeeld van hoe chemische producten je afhankelijk kunnen maken en je lijf kunnen verpesten. De maat was vol en ik zocht op internet naar natuurlijke alternatieven. En die heb ik gevonden! Deze deodorant zorgt er gegarandeerd voor dat je geen last meer hebt van zweetgeurtjes. De kokosolie is namelijk anti-bacterieel, zodat de zweetmeurproducerende minibeestjes geen kans meer krijgen. De maïzena en bicarbonaat helpen om je oksels droog te houden. Het maken van deze deodorant is kinderlijk eenvoudig, je hebt er maar weinig voor nodig en het is een stuk goedkoper dan de meeste fabrieksdeodorants.

Het recept voor de deodorant vond ik bij De Groene Meisjes (hun website is een aanrader!) en heb ik ietsje aangepast. Komt ie! Men neme:

  • 40 gram natriumbicarbonaat (ook bekend als zuiveringszout) – via online shops goedkoop te krijgen!
  • 40 gram (biologische) maïzena
  • 60 gram biologische koudgeperste kokosolie

Men doene:

  • de kokosolie smelten in een steelpannetje (is zo gebeurd, dus blijf erbij!)
  • de natriumbicarbonaat en maïzena met elkaar mengen
  • de kokosolie bij het droge spul doen en goed roeren

Dit doe je vervolgens over in een schoon potje of bakje. Laat het hard worden in de koelkast (ik merk dat het wat splitst als je het bij kamertemperatuur laat afkoelen) en zet vervolgens weg op kamertemperatuur. Je brengt de deo makkelijk aan met behulp van een spatel of theelepeltje: schraap er iets af en smeer het uit onder je oksels. Klaar!

Als je niet van de geur van kokosolie houdt, kun je ook ontgeurde kokosolie nemen. Maar tijdens het ´dragen´ ruik je weinig kokosgeur, vind ik. Kokosolie kan wat duur zijn in de aanschaf, maar het is voor veel toepassingen geschikt en online een stuk goedkoper te verkrijgen (zeker in grootverpakking).

Ervaringen met deze (of een soortgelijke) deo? Ik hoor het graag!

Blijf op de hoogte van nieuwe posts en like Duurzame Dinkies op Facebook!

3 gedachten over “De evergreen: zelfgemaakte deodorant van kokosolie

  1. Pingback: Lijst met Duurzame Dingen – Deel 1 | De Groene Basis

  2. Pingback: De evergreen: zelfgemaakte deodorant van kokosolie | De Groene Basis

  3. Pingback: Lijst met Duurzame Dingen – Deel 1 | Duurzame Dinkies

Geef een reactie

